bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > DİNİMİZİ TANIYALIM > Dini Bilgiler

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 18-07-2013, 02:29   #1 (permalink)
 
elif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Bankada çalışmak caiz mi

Bankada çalışmak caiz mi-bankacı olmak caiz mi-devlet bankasında çalışmak haram mı

İlk günlerinden bu yana İslâmın mücadele ettiğikökünü kazımaya çalıştığı kötü alışkanlıklardan ve musibetlerden ikisi içki ve fuhuş ise öbürü de hiç şüphesiz faizdir. Bunlar Cahiliye Arapları ile bütünleşmiş hayatlarından birer parça olmuş kan ve damarlarına işlemişti. İslâmiyet kısa zamanda bunu ortadan kaldırdı.Nitekim asırlar boyunca İslâm ülke ve cemiyetlerinde faizin esamesi okunmazdı. Ne zaman ki cahiliye inanç ve âdetleri yeniden hortlamaya yüz tuttu; beraberinde de bütün unsurlarını toplayıp geldi. İçki fuhuş kumar müstehcenlik ve faiz bu belâlardan bazılarıdır.

Meselâ herşey Avrupa'dan ithal edilirken iktisadî hayat da büyük ölçüde faiz sistemine göre ayarlandı. Böylece nihayet bugün her köşe başında pıtırak gibi faiz kuruluşları bitmeye başladı. Orada çalışanlar da yurt dışından getirilemeyeceğine göre ülkemiz insanının çalıştırılması gerekti. Sonunda müdüründen memuruna işçisinden temizlikçisine kadar bütün kadrolar dolduruldu.

Faizle iş yapan teşekküllerde çalışanların durumunu iki şekilde mütalâa etmek mümkündür. Birincisi o müessesenin faizle iş yaptığını çalışmanın mes'uliyet getireceğini bildiği halde imkânlarının cazibesine kapılarak girenler; ikincisi ise vaktiyle girmiş fakat o zamanlar haramlık ve helâllik cihetine pek dikkat etmemiş hattâ bunun bir mahzur teşkil edeceğini bile düşünmemiş olanlar.

Şu husus bilinen bir gerçektir: İslâmiyet faizi tamamıyla yasaklamış onunla hep mücadele etmiş faize gidecek yolları kapatacak çeşitli yardımlaşma müesseseleri kurmuş; cemiyetin rahat ve huzurunu faiz belâsının kaldırılmasında görmüştür. Böyle olduğu halde yüce dinimiz en küçük tasarruflarına varıncaya kadar bütün ticarî ve sınaî muamelelere faizi bulaştırmaya çalışan her fırsatta milleti faize teşvik eden insanlardaki yardımlaşma duygusunu sarsan borç alıp verme gibi iş dünyasını rahatlatan bir âdeti kaldıran faize dayalı müesseseleri tasvip eder mi? Etmeyeceği şüphe götürmez bir gerçektir.

Bediüzzaman'ın ifadesiyle «Ribanın (faizin) kap ve kapıları olan bankaların nef'i (faydası) beşerin fenası olan gâvurlara ve onların en zalimlerine ve bunların en sefihlerinedir âlem-i İslama zarar-ı mutlaktır.» (Mektubat s. 450)

Faizle ve faizli işlemlerle meşgul olmak hem âyetlerde hem de hadislerde yasaklanmış haram kılınmıştır. Âyetin meali şöyledir:

«Faiz yiyenler kendilerini şeytan çarpmış birer mecnundan başka bir halde kabirlerinden kalkmazlar. Böyle olması da onların 'Alım satım da ancak faiz gibidir' demelerindendir. Halbuki Allah alışverişi helâl faizi haram kılmıştır.» ( Bakara 2/275)

Faiz kanalıyla harama bulaşan kimseler hadis-i şerifte şöyle tasnif edilmektedir:

«Faizi yiyen yediren şahitlik ve kâtipliğini yapan Allah'ın rahmetinden uzak kalmıştır.» (Müslim Müsakat 105)

Âyet-i kerimede mutlak olarak sadece faiz yiyenler zikredilirken hadis-i şerifte yiyen yediren şahitlik ve kâtipliğini yapan peş peşe sıralanmış ve «Allah'ın rahmetinden uzak olma» cihetinde birlikte ve toptan ifade edilmiştir.

Durum böyle iken faiz kuruluşlarında çalışanlar her ne kadar doğrudan faiz yemiyor ve yedirmiyorlarsa da; muamelesini görmekte hesap ve yazışmalarını yapmakta idarî işlerini yürütmektedirler. Gerek memur olsun gerekse müdür olsun; hadiste geçen «kâtip» mefhumunun içine girmiş olmaktadır.

İşte bu hususları bilen bir insanın bilerek bu nevi müesseselere girmesi tavsiye edilecek bir şey değildir. «Başka bir iş bulamadım» «Zaruret icabı girmem gerekiyor» gibi bahaneleri kişiyi haklı çıkaracak üzerindeki mes'uliyeti giderecek gerekçeler olarak görmek mümkün değildir. Çünkü helâl ve meşru daire insanın ihtiyacına kâfi gelecek kadar geniştir. Belki meşru dairede bulduğu ve çalıştığı işin ücreti diğerine nisbetle bir miktar az olabilir ama hiç olmazsa şaibeli bir para olmaz. Üstelik böyle faiz esasına dayalı bir kuruluşta çalışmayı bir zaruret olarak kabul etmek de oldukça güçtür.

«Diğer memurluklarda ve kamu iktisadî teşekküllerinde çalışmakla bir faiz müessesinde çalışmak arasında ne fark var? Çünkü memura verilen maaşa da büyük ölçüde faiz karışmaktadır" gibi sözlere gelince: Evvelâ memurların hepsi veya resmî olan diğer işyerlerinde çalışanların tamamı faizli muamelenin muhasebesini yapıyor değildir. Yani memur veya işçi bizzat faizle uğraşmamaktadır. Halbuki faize dayalı işyerlerinde çalışanların bütün mesaisini faiz hesaplan akitleri ve muamemeleri almaktadır.

Diğer taraftan devletin geliri sadece faiz yoluyla birikmemektedir. Büyük ekseriyeti halktan alman vergiler ve benzeri yollardan sağlanmaktadır. Memur da maaşını alırken oradan gelen paraları niyet ederek kabul eder. Hattâ kazancını kumar içki alışverişi ve benzeri helâl olmayan bir yoldan temin eden bir insanın meselâ inşaat gibi meşru sayılan bir işinde çalışıldığı zaman işçinin almış olduğu ücret meşru ve helâldir. Yine alacaklı bir Müslümanın borçlu bir gayrimüslimin şaraptan elde ettiği paradan borcunu alması caizdir. (Dürer 1/318) Her ne kadar bu paranın aslı dinen haram sayılan bir yoldan elde edilmişse de alacaklı için durum farklıdır. Çünkü o borçludan hakkını almaktadır. Bu paranın haram yoldan kazanılmasında alacaklının bir mes'uliyeti yoktur. Mes'uliyetin tamamı borçlu olana aittir. Memurun da durumu bundan farklı olmasa gerektir. Çünkü memur meşru olan bir iş yapmakta yaptığı işten dolayı bir miktar hak elde etmektedir. Bunu da devlet karşılamaktadır. Bunun için faizli iş yerlerinde çalışan kimseler kendilerini devlet memuru ile kıyaslayamazlar.

Faiz esasına dayalı iş yapan müesseselere girip de meselenin haramlık - helâllik cihetini daha sonraki zamanlarda araştırma yoluna girmiş olanlar geçimlerini temin edecekleri başka bir iş buldukları takdirde orada kalmaları ve devam etmeleri tavsiye edilmez. Helâl dairede bir iş bulma gayret ve azmi içinde bulunmaları gerekir.

Bu arada manevî ve İslâmî hizmetlerini vazifelerini daha iyi yaparak sevap cihetini takviye etmeye çalışmalıdır. Çünkü iyi ameller kötülük ve günahları giderir temizler.


elif isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Bankada çalışmak caiz mi

Bankada çalışmak caiz mi konusu, DİNİMİZİ TANIYALIM / Dini Bilgiler forumunda tartışılıyor.


Konu etiketleri: devlet bankasında çalışmak caiz mi, devlet bankasında çalışmak caiz midir,

Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Gece kurban kesmek caiz midir? Я Dini Bilgiler 0 26-09-2010 07:21
Söylenmesi Caiz Olmayan Sözler Mahperver Dini Bilgiler 1 25-02-2010 04:20
Kablosuz internet caiz midir? :) Mahperver Dini Bilgiler 0 18-01-2010 01:57
Söylenmesi caiz olmayan sözler elif Dini Bilgiler 0 16-07-2008 03:54
Chat Caiz mi? gizem Dini Bilgiler 0 07-07-2008 11:33

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 02:01 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats