bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > DİNİMİZİ TANIYALIM > Dini Bilgiler

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 18-07-2013, 02:42   #1 (permalink)
 
elif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir

Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir -Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir Nedir-Zuhri Ahir Namazi

Son öğle namazı’ anlamına gelen Zuhr-i âhir namazı bir kısım İslâm bilginleri tarafından Cuma namazının sahih olmaması ihtimaline binaen ihtiyaten kılınması öngörülen o günkü öğle namazıdır. Sıhhat şartlarındaki ihtilaf sebebiyle Cuma namazının geçerli olmaması ihtimalinden hareketle zuhr-i ahir namazının kılınmasının gerektiğini ileri sürenler olduğu gibi buna karşı çıkanlar da olmuştur.
A. Zuhr-i Ahir Namazının Gerekliliğini İleri Sürenlerin Delilleri
Zuhr-i ahir namazının gerekliliğini ileri sürenlerin hareket noktası bir yerleşim biriminde birden fazla camide Cuma namazının sahih olmaması ihtimalidir. Bunlara göre bir zorunluluk bulunmadıkça bir yerleşim yerinde sadece bir yerde Cuma namazı kılınır. İhtiyaç yokken birden fazla yerde kılınması halinde namaza ilk başlayanların Cuma namazları sahih olur diğerlerininki olmaz. Bu durumda diğerlerinin öğle namazını kılmaları gerekir. Cuma namazını hangisinin önce kılındığının tespit edilememesi durumunda ise ihtiyaten hepsinin öğle namazını kılmaları bir çözüm olarak öngörülmüştür. Bu görüşlerini de Cuma namazının toplanmak ve hutbe irat etmek için meşru kılındığı gerekçesine ve Hz. Peygamber ve hulefa-i raşidîn döneminde tek bir yerde Cuma kılındığına dayandırmaktadırlar.1
B. Zuhr-i Ahirin Kılınmaması Gerektiğini İleri Sürenlerin Delilleri
Zuhr-i ahir namazının kılınmasına karşı çıkanlar şüpheyle yapılan ibadetin geçerli olmayacağı düşüncesinden hareketle bu namazın kılınmaması gerektiğini söylemişlerdir. Bunlara göre şüpheyle ibadet makbul değildir. Bu itibarla “belki Cuma namazı sahih olmamıştır” diye zuhr-i ahir kılmak doğru olmaz. Ayrıca zuhr-i ahir kılınması gerektiğini ileri sürmek halkın gözünde Cuma namazının farz olmayıp öğle namazının farz olduğu ya da bir vakitte ikisinin de farz olduğu zannını uyandırır. İbn Nüceym Alaü’d-din Haskefî Cemaleddin el-Kasimî Mehmet Zihni Efendi gibi bilginler bu görüştedirler. (İbn Nüceym el-Bahru’r-Râik II/154-155; İbn Abidîn Reddü’l-Muhtâr I/536; Cemalettin el-Kasımî Islahu’l-Mesâcid s.50; Mehmet Zihni Efendi Nimet-i İslâm 439-440)
Bir kısım alimler ise Hz. Peygamber sahabe ve tabiîn döneminde böyle bir namaz bulunmadığından hareketle zuhr-i ahir kılmayı bidat kabul etmişlerdir.2
C. Delillerin Değerlendirilmesi
Zuhr-i ahirle ilgili olarak tarafların ileri sürdükleri görüşlerin delilleri göz önünde bulundurulduğunda bu namazı kılmanın gerekli olmadığı anlaşılmaktadır. Şöyle ki Hz. Peygamber zamanında Cuma namazının sadece bir yerde kılınmış olması bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınamayacağı anlamına gelmez. Zira o dönemde böyle bir ihtiyaç söz konusu değildi. Ayrıca yeni inen ayetleri Hz. Peygamber’in ağzından işitme iştiyakı içinde bulunan sahabenin başka bir yerde Cuma namazı kılmalarını düşünmek mümkün değildir.
Bir yerleşim biriminde bir yerde Cuma namazı kılınmaması sebebiyle Cumanın sahih olmayacağını söyleyen müçtehitlerin tamamı ihtiyaç halinde birden fazla yerde cumanın kılınabileceğini kabul etmişlerdir. Nitekim İmam Şafiî Bağdat’a gittiğinde birden fazla yerde Cuma namazı kılındığını gördüğü halde buna karşı çıkmamıştır.3 Günümüzde ise çoğunlukla bir yerleşim biriminde tek camide Cuma namazı kılınması mümkün olmadığından birden fazla yerde Cuma namazı kılınması kaçınılmaz olmuştur.
İbadetlerde aslolan kabul edilmesidir. Hz. Peygamber Yüce Allâh’ın “Ben kulumun benim hakkımdaki zannına göre muamele ederim.” buyurduğunu bildirmektedir (Müslim Zikir 1; Tirmizî Zühd 51). Başka bir hadislerinde de “Ameller niyetlere göredir.” buyurmuşlardır (Buharî Bed’ü’l-vahy 1). Bu itibarla Cuma namazının kabul olunacağına inanarak kılınması ve bunda şüpheye düşülmemesi gerekir.
Diğer taraftan zuhr-i ahir namazının ihtiyat sebebiyle kılındığını ileri sürmek sağlam bir temele dayanmamaktadır. Zira ihtiyat iki delilden kuvvetli olanı tercih etmektir. Halbuki Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı birden fazla yerde kılınmasının caiz olmayacağı konusunda bir delil bulunmamaktadır. Bir yerde kılınması şartını ileri sürenlerin ihtiyaç bulunduğunda kılınabileceğini belirtmeleri de bunu göstermektedir. Kaldı ki Kur’an-ı Kerim’de “Allâh bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar” (Bakara 2/286); “Allâh dinde üzerinize hiçbir güçlük yüklemedi.” (Hac 22/78) buyrulmaktadır.
Diğer taraftan ihtiyat bir faydaya dayalı olmalıdır. Oysa zuhr-i ahirin kılınması gerektiğini söylemek insanların Cuma’dan sonra kılınacak sünneti terk etmelerine sebep olmaktadır. Farzdan sonra sünnet namazdan başka bir namaz olmadığı anlatılır ve uygulama da buna göre olursa bu sünneti yerine getirenlerin sayısı artacaktır. Asıl ihtiyat Allâh ve Rasulü Müslüman’ları ne ile sorumlu kılmış ise onları yerine getirmek buna bir şeyi ilave etmemektir.
SONUÇ:
(…)
Bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınabileceğine bu sebeple zuhr-i ahir namazının kılınmasına gerek olmadığına (…) karar verildi.


elif isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir

Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir konusu, DİNİMİZİ TANIYALIM / Dini Bilgiler forumunda tartışılıyor.



Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Nesl-i Ahir Kitap Özeti elif Kütüphanemiz 0 26-05-2013 02:49
Peygamber Efendimiz (S.A.V) ' den Ahir Zaman Hadisleri Mahperver Dua, Ayet, Hadis 0 25-02-2010 04:03
Gazze'de Cuma Namazı mormavi Dini Resimler 2 30-05-2009 06:39
Ahir Zaman elif İlahiler 0 15-07-2008 02:36
4.ahir zaman elif İlahiler 0 14-07-2008 03:58

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 04:17 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats