bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > DİNİMİZİ TANIYALIM > Dini Bilgiler

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 07-07-2008, 11:17   #1 (permalink)
 
gizem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Kıraat ilmine dair

Kıraat ilmine dair
Sual:
Bir hoca Arapçada ü sesi yok diye ince harfleri de u diye okuyup yazmak gerekir ve kesinlikle ü sesi çıkarmamalı diye ısrar etti. Kıraat ilmine vakıf başka hoca da Arapların şivelerinin kalın olduğunu onun için ü sesi çıkarmadıklarını fakat yanlışlığa meydan vermemek için ince harfleri ü sesi ile okumak ve latin harfleriyle ü diye yazmak gerektiğini söyledi. Bu görüşünde ısrar etti. Bu işin doğrusu nedir?
CEVAP
Bize göre her ikisi de aşırı gitmektedir. Bir kimse ince ü sesi çıkarmadan Arap şivesine uygun okusa mahzuru olmadığı gibi ince harflerde ü sesi çıkarmasında da mahzur yoktur. Ancak Türkler Arapçayı bilmedikleri için ince harflerde ü sesi çıkarmaları daha uygun daha isabetlidir. Çünkü böylece yanlışlıklar önlenmiş olur. İstanbul Türkçesi Anadolu Türkçesine göre daha kibar olduğu gibi ince harfleri ince okumak şimdiki Arap şivesine göre daha kibar daha isabetlidir.

Birkaç misal verelim:
Kaf ile kef ötre ile olunca ikisini de ku diye okuyup yazmak yanlışlığa sebebiyet verebilir. Hele bugünkü harflerle yazınca çok karışıklık olur. Mesela Kul ile kül farklı manaya gelir. Kul söyle demektir. Kül ise ye veya hep manasına gelir. İkisi de kul diye okunup yazılırsa yanlışlık olur.
Kum ile küm de böyledir. Kumkalk demektir küm ise siz manasına gelir. Evladüküm evladınız demektir. Kur ziftler; kür ise demirci ocağı demektir. Kusur eksiklik ayıp suç kusur; küsur kesirler artan parçalar demektir. Sükutkonuşmamak; sukut ise düşmek aşağı inmek demektir. İkisi de sin ile başlamaktadır. Fakat birincisinde sinden sonra ince olan kef harfi gelmekte ikincisinde ise kalın olan kaf harfi gelmektedir. İkisini de u ile yazarsak birbirine karışır. Birincisine sükut ikincisine de sukut demek daha uygun olur. Mesela sukut-u hayâlhayâl kırıklığı demektir.

Sad
ile sin birbirinden farklıdır. Sad ile Suud kelimesiyukarı çıkmak sin ile süud kelimesi ise mesud olmak demektir. Sinden ve saddan sonra ayın da vardır. Süud diye yazmak daha doğru olur.

ile Zeile Te Ha ile he harfleri de böyle farklıdır. Diğer harflerin bazılarında da bu durum vardır. Yanlış anlaşılmayacak şekilde okuyup yazmak gerekir. Mesela Allahu ekber yerine Allahü ekber demeli ve öyle yazmalıdır. denilince ha harfi ile karışmaz. Hu denilince ha harfi ile karışır. Dat harfini veya ze olarak okumak yanlış olduğu gibi dal harfi gibi okumak da yanlıştır. Mahrecine uygun olarak dat olarak okumalı zat okumamalı.

Secaventler [Duraklar]
Sual:
Kur’an-ı kerimde kelimelerin üstünde ve altında bazı işaretler vardır. Bunlar ne demektir?
CEVAP
Kur’an-ı kerimde kelimelerin üstünde bulunan işaretler şunlardır:
[Mim]: Muhakkak durmalıdır.
[Tı]: Durmak gerekir.

[Cim]:
Geçmek de durmak da caizdir. Fakat durmak daha iyidir.
[Ze]: Geçmek de durmak da caizdir. Fakat geçmek daha iyidir.
[Kaf]: Geçmek de durmak da caizdir. Fakat geçmek daha iyidir.

[Lâ]:
Durulmaz! Lâ bulunan yerde durulursa önceki kelime ile birlikte tekrar okunur. Âyet-i kerime sonunda durunca tekrar edilmez.

[Kıf]:
Durmak daha iyidir.
[Sad]: Durmakta mahzur yoktur.

[Sad lam ya]:
Geçmek daha iyidir.
[Sad lam ha]: Geçmek de durmak da caizdir.

[Ayn]:
Bazı âyet-i kerimelerin sonunda bulunur. Namazda okunursa ayn işaretinde rükuya gitmek iyi
olur.

[Kef]:
Kezalik demektir. Kendisinden önce hangi secavent geçmişse bu da öyle demektir.

[3 nokta]:
Bu üç noktanın birisinde durulur. Eğer üzerinde üç nokta olan birinci kelimede durulursa üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz. Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulmazsa ikinci üç nokta bulunan kelimede durulur. Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de geçmek caiz değildir. Bir misal: Kadr suresinde emrin ve selamün kelimeleri üzerinde üç nokta vardır. Emr diye durulunca selamün hiye diye devam edilir. Birincide durmayıp emrin diye devam edilirse selam kelimesinde durulur.

Kelime altındakiler
Kur’an-ı kerimde bir de kelimelerin altlarında yazılmış işaretler vardır. Bunlara da birer misal verelim:
[Kasr]: Bu kelimenin yazıldığı yerler kısa okunur. Misal Kâfirun suresinde ena kelimesinin altında kasr yazar. Bu kelime ene diye okunur. Ülâike kelimesinde eliften sonra vav olduğu halde kısa okunur.

[Med]:
Bu kelimenin yazıldığı yerler uzun okunur kısa okunmaz. Misal Maun suresinde yürâüne kelimesindeki ü uzun okunur.

[Sekte]:
Bu kelimenin yazıldığı yerde kısa bir zaman nefes alınmadan durulur. Durulmadan geçilirse anlamı bozulur. Kur’an-ı kerimde dört yerde sekte vardır.

[İdgam]:
Kelimenin yazıldığı gibi değil de idgam ile okunur. Kelimelerin altında yazılı olan idgam Kur’an-ı kerimde yalnız Hud suresi 42. âyetinde vardır. Burada (İrkeb me’anâ) yazılır ise de (İrkemme’anâ) okunur.

[Sin]:
Sad harfinin altına yazıldığı yerde sad harfi sin gibi okunur.

[İmâle]:
Yalnız Hud suresinin 41. âyetinde geçer. Mecrahâ kelimesinin altında imâle yazar. Buradaki ra harfi üstünden esireye doğru meyillendirilerek okunur. Mecrihâ diye okunmaz. Okunuşunu bilen birisinden öğrenmek gerekir.

[Teshil]:
Kolaylaştırmak demektir. Birbirini takip eden iki hemzeden ikincisi elif ile he sesi arasında yumuşak okunur.

Not:
Bunları yazı ile tarif etmek anlatmak zordur. Bilen birisine sorarak öğrenmelidir.

Tecvid ilminde vacip lazım gibi ifadeler kıraatin vacipleridir. Yoksa Kur’an-ı kerimi çekilecek yerlerde hiç çekilmeden de okunsa caiz olur günah işlenmiş olmaz. Ancak kıraati düzgün okumak için tecvid kaidelerine uymaya çalışmak iyi olur. Kur’an-ı kerim öğreticilerin bilhassa yaşlı kimselere namaz surelerini öğretirken şunu az çektin şunu çok çektin şunu tecvide göre okumadın gibi zorluklar çıkarmamalı dilinin döndüğü kadar okuması yetişir. Daha fazla zorlayıp da öğrenmekten temelli mahrum bırakmamalıdır.

Sual: Dat harfini ZE Tı harfini DAL kaf harfini de GAYIN gibi okuyanlar var. Bu doğru mudur?
CEVAP
Dat harfini ze veya zı olarak okumak yanlış olduğu gibi dal harfi gibi okumak da yanlıştır. Mahrecine uygun olarak DAT olarak okumalı ZAT olarak okumamalıdır. Mesela velazzallin dememeli veladdallin demelidir.

Tı harfini dal gibi okumamalı. Mesela Sıradal müstakiym dememeli sıratal müstekıym demeli. Şeydanırraciym dememeli şeytanırraciym demeli. Yani şeydan değil şeytan demelidir.

Kaf harfini g gibi okumamalı k gibi okumaya çalışmalı. Mesela gonya dememeli Konya demeli. Gul huvallahü ehad dememeli Kul huvallahü ehad demeli.


gizem isimli Üye şimdilik offline konumundadır  

Alt 06-05-2011, 10:08   #2 (permalink)
Kayıtsız Üye
Avatar Yok
 
Standart

verdiğiniz bilgilerin doğruluğunu neyle savunuyorsunuz merak ettim dayanağınız hangi kaynaklar harf okuyuşlarının hepsi yanlış ben türkiyenin sayılı hocalarından mehmet çevikten ders aldım .sizin dediğiniz harf çıkışları ondan öğrendiğime göre çok yanlış


 

Alt 07-05-2011, 01:08   #3 (permalink)
Я
 
Я - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart

kimsenin birşey savunduğu yok arkadaşımız bulduğu bir kaynağı paylaşmış... madem daha iyisini biliyorsun sende paylaş boş konuşmaya benzemiyor...


Я isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alt 07-05-2011, 06:55   #4 (permalink)
 
incitanesi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart

Hoca var hoca var mesela zekeriyya beyaz gibi :)


incitanesi isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Alt 18-06-2011, 09:14   #5 (permalink)
Kayıtsız Üye
Avatar Yok
 
Standart

Mehmet Çevikten ders alan arkadaş yanlış öğrenmiş herhalde. bir daha tekrarında fayda var.
neye dayanarak söylüyorsun diyor sonra da "ben böyle biliyorum"
demek bu konuda bir cacık bilmiyorsun


 
Alt 13-06-2012, 12:02   #6 (permalink)
Misafir
Avatar Yok
 
Standart

Yok öyle birşey. Arapca harflerin latince de karsiligi yoktur. Onun icin en iyisi latince okumamaktir. Şimdi ben buraya "KUL" yazdım. Bunu "Kaf" harfiyle mi "Kef" harfiyle mi yazdim? Bilemezsiniz.
Evet arapçada "ü" diye bir ses yoktur. Dünyada hiçbir millet ü sesiyle okumaz.


 
Alt 03-02-2013, 04:12   #7 (permalink)
Misafir
Avatar Yok
 
Standart

harflerin çıkışları hakkında yanlış bilgiler veriyorsunuz... sanırım siz konuya tam hakim değilsiniz... şeytan değil şeydan okunur... kul değil gul okunur... harflerin sıfatlarıyla ilgili biraz bilgi edininiz


 
Alt 26-03-2013, 03:02   #8 (permalink)
Misafir5
Avatar Yok
 
Standart

teshili öğrendim. tecvid kuralları için paylaşım için teşekkürler emeğe saygı.


 




Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Kıraat ilmine dair

Kıraat ilmine dair konusu, DİNİMİZİ TANIYALIM / Dini Bilgiler forumunda tartışılıyor.


Konu etiketleri: teshil nedir, teshil ne demek, tecvidde teshil nedir, imale tecvid, kuranda teshil nedir, imale nasıl okunur, teshil imale, teshil tecvid, teshil ne demektir, secavent harfleri, kuranda duraklarda nasıl durulur, kuranda teshil, kuranda duraklar nasıl okunur, kuranda nasıl durulur, teshil nedir tecvid,

Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Kadın vücuduna dair yeni bir şey Hürriyet Sağlık Hürriyet / E - Kolay / Sabah Sağlık 0 07-07-2008 11:20
Jessica Alba'ya dair herşey Bakimliyiz E - Kolay Sinema 0 12-06-2008 07:41
Edebiyata dair bunları biliyor muydunuz zehra35 Kültürel ve Sanatsal Etkinlikler 0 01-06-2008 02:52
Aşka Dair Resimler CooLKadin Karışık Resimler & Fotoğraflar 8 31-05-2008 10:22
Hayata dair Ama lar CooLKadin İlişkiler, Duygular ve Hayatın İçinden 0 24-04-2008 10:29

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 03:59 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats