bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > GENEL KÜLTÜR > Eğitim ve Öğretim > Felsefe Bilimi

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 31-03-2009, 09:39   #1 (permalink)
 
ada44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Edmund husserl

EDMUND HUSSERL



Çağımızda fenomenoloji olarak bilinen çağdaş felsefe okulunun kurucusu olan ünlü Alman filozof. 1859 yılında Moravya'da dünyaya gelmiş olan Husserl önce matematik tahsil etmiş ve daha yirmi üç yaşındayken ünlü bir matematikçinin asistanı olmuştur. O daha sonra psikoloji alanına da yönelmiş bu alandaki çalışmalarının da etkisiyle yeni ve orijinal bir öğreti meydana getirmiştir.

Temel eserleri: Logische Unterscuhungen (Mantık Araştırmaları) Philosophie der Arithmetik (Aritmetik Felsefesi) Cartesianische Meditationen (Aritmetik Felsefesi) Cartesianische Meditationen (Kartezyen Düşünceler) Formale und Tranzsendentale Logik (Formel ve Transendental Mantık) Krisis der Europaischen wissenschaften und die Tranzsendentale Phanomenologie (Avrupa Bilimlerinin Krizi ve Transendental Fenomenoloji).

Temeller: Bilimsel aklın pozitivist düşünüşün ahlaki ve kültürel değer alanını da kapsayan yayılmacılığına pozitivizm ve doğalcılığın doğa bilimlerinden hareketle oluşturduğu bir değer ve yaşama felsefesine karşı çıkmış olan Husserl 'tin'in doğal dünyanın nesneleriyle aynı tür ya da düzeyden bir varlık olmadığını ve dolayısıyla doğa bilimlerinde geçerli olan aynı açıklama kategorilerine tabi tutulamayacağını savunmuştur.

Husserl'in doğalcılığa bu kadar şiddetle karşı çıkmasına neden olan şey doğalcılığın içerdiği kuşkuculuk ve göreciliktir. Bu bağlamda Hegel ve Dilthey'ın başarısız olduğunu öne süren filozof görecilikle baş etmenin tek yolunun kuşkuculuğu (paranteze almayı) veya Aydınlanma akılcılığının eleştirel tavrını benimsemek olduğunu söylemiştir.

Başka bir deyişle kesin ve dakik bir felsefenin her türlü önkabulden bağışık olması ve tıpkı Descartes'la Kant'ın yaptığı gibi özne ya da bilinçten hareket etmesi gerektiğini belirten Husserl'e göre mutlak bilinçte olmak durumundadır. Felsefede Kant ve Fichte'nin mirasçısı Descartes'in izleyicisi olmak durumunda olan Husserl mutlakların felsefe sahnesinden uzaklaşmasının yalnız felsefe için değil fakat uygarlık için de gerçek bir kriz doğurduğu inancındadır. Husserl'e göre kuşkuculuk Edmund husserl durumun bir sonucudur. Nietzche'nin göreciliği ve Dilthey'in tarihselciliğidir ki bu kuşkuculuğu ortadan kaldıramadıktan başka onun pekişmesine hizmet etmişlerdir. Felsefenin bilim adamları ve empiristler tarafından reddedilmesi de açık bir başarısızlık itirafından başka bir şey değildir. Bundan dolayı Husserl fenomenolojisiyle felsefeye bilimsellik statüsü kazandırmayı Avrupa düşüncesini akıl yoluna sokmayı amaçlar.

Fenomenoloji: Buna göre transendental bir filozof olarak Husserl her tür bilginin nesne kuran öznelliğin başarılarında temellendiğini öne sürmüş ve yaşamı boyunca bilmenin öznelliği ile bilinen içeriğin nesnelliği arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Bununla birlikte bilinçten ya da özneden yola çıkarken Husserl psikolojizm batağına düşmekten de ısrarla sakınmıştır. O aritmetiğin doğrularının psikolojik sayma süreçleri ya da işlemleriyle ilgili empirik genellemeler olmadığına olduğu takdirde bu süreçlerin doğallıkla kişiden kişiye toplumdan topluma ve çağdan çağa farklılık göstereceğine inanır. Zorunlu doğruları bilinçteki çağrışımlara enpirik genellemelere indirgemek olanaklı değildir; böyle bir şey yapılırsa herşeyden vazgeçerek psikoloji ve antropolojiyle yetinmek gerekir.

Husserl buna göre tıpkı Descartes ve Kant'ın yaptığı gibi inançlarımızdan bazılarının bilgi adını almaya hak kazanabilmesi için yalnızca doğru olmakla kalmayıp diğerlerine temel olacak şekilde zorunlu olması gerektiğine inanmıştır. Bundan dolayı bilincin dışına çıkmamak gerekir. Bilincin dışına çıkmak kendinde şeylerle deneyimin nesneleri arasında bir ayırım yapmak kuşkuculuğu davet etmektir. Öte yandan bilince psikolojinin yaptığı gibi çağrışımcı bir bakış açısından yönelmek de psikolojizme yol açmaktır. Öyleyse yapılması gereken şey deneyime ilişkin yeni ve nesnenin bilincin dışında gerçekten varolup varolmadığına bakmaksızın geçerli olacak bir tasvir sunmaktır.

Husserl bu çerçeve içinde bilincin apaçıklığına dayanır. Onun kurduğu fenomenoloji nesnel doğruya ulaşmak amacıyla öznelliğe dönüşten meydana gelir. Hakikat bilinçte bende bulunmak durumundadır başka hiçbir yerde değil. Buna göre fenomenoloji deneyimin tecrübenin zorunlu ve tümel doğrularını çıkarsamak ve tasvir etmek amacıyla bilincin özsel yapılarının incelenmesinden oluşur. Fenomenolojik tasvirin amacı deneyimde verilen özlere ya da İdealara ulaşmak deneyimin çeşitli olgularının ve teorilerinin göreliğinin ötesine geçerek doğrudan ve aracısız sezgide verilen yönlerini yakalamaktır. Husserl Kant ve Hegel'den farklı olarak dedüksiyon ya da diyalektiğe değil de apaçıklığa; duyuların açıklığına değil de bilincin doğrudan ve aracısız olarak sezilen apaçıklığına yönelir.

Başka bir deyişle ona göre nesne kuran öznellik olarak bilincin doğasını anlamak için bize dünyayı izsel yönleriyle bilme imkanı verecek olan saf ya da transendental bilinç alanına girmemiz gerekmektedir. Bilinci fenomenolojik bir biçimde ya da saf fenomen olarak veya göründüğü şekliyle incelemek durumunda olduğumuzu söyleyen Husserl'e göre fenomenoloji gözlemden çok algıyı içermekte olup bilinç akışının bireysel bileşenlerini gözlemez fakat zihinsel fenomenlerin özünü sezgi yoluyla kavrar.

Husserl işte bu çerçeve içinde sözcüklerin anlamını açıklayan sözel ve analitik nitelikteki bir bilgiden daha fazla bir şey olan her tür bilginin deneyime tecrübeye dayanmak zorunda olduğunu savunmuştur. Buna göre sözel ve analitik bir bilgi kavramların analizine dayandığı ve deneyime dayanmadığı için bize yeni bir bilgi vermez. Bundan dolayı söz konusu analitik nitelikteki bilginin dışında kalan her tür bilgi deneyime dayanmalıdır. Bununla birlikte o deneyimi empiristlerden biraz daha geniş bir çerçeve içinde anlar. Deneyimden söz ettikleri zaman empiristler ya fiziksel nesnelerin tecrübe edildiği duyu deneyini ya da zihinsel fenomenlerin tecrübe edildiği içebakışı düşünürler. Husserl ise başka bir deneyim türü daha olduğunu savunur. Bu deneyim türünde fiziksel dünyanın da zihinsel dünyanın da kapsamı içinde yer almayan belirli varlıklar bize doğrudan ve aracısız bir biçimde verilir. Duyu deneyindeki doğal nesnelerle içebakışta söz konusu olan zihinsel fenomenler birlikte zaman içinde var olan gerçek varlıkların dünyasını meydana getirir. Husserl'e göre bu gerçek dünyadan başka ezeli-ebedi olan ideal varlıkların oluşturduğu bir başka dünya daha vardır. İşte İdealar şeylerin özleri bu dünyayı oluşturur.

Onun şeylerin özleri deyimiyle dile getirdiği ideal varlıklar hemen hemen Platon'un İdealarına karşılık gelir. Belirli bir türün örneği olarak belli bir şeyin özü tam olarak bu türün kendisidir. Buna göre yazı yazarken şimdi parmaklarımın arasında tuttuğum bir nesnenin yani kalemin özü 'kalem' türüdür. Masamı kaplayan kırmızı örtüye baktığım zaman duyularımla bu somut şeyi algılarım ancak aynı zamanda zihnim de kırmızılığın özünün neden meydana geldiğinin bilincine varır. Edmund Husserl'e göre insan zihni burada kırmızılığın özünün bilincine varırken yine deneyim söz konusudur. Bununla birlikte bu deneyim beş duyu aracılığıyla gerçekleşen duyu deneyi değildir. Burada söz konusu olan deney zihinsel bir deneyimdir.

Yani insan zihni kırmızılığın özünün bilincine varırken bu özü doğrudan ve aracısız olarak kavrar. Bu deneyim türünde şeylerin özleri bize tıpkı duyu deneyindeki doğal cisimler gibi doğrudan ve aracısız olarak verilir. Husserl şeylerin özlerini tecrübe ettiğimiz bu deneyim türüne özlere ilişkin sezgi adını verir. Ona göre biz özlere ilişkin bu sezgi aracılığıyla kesin ve kuşku duyulamaz önermelere sonuçlara ulaşırız. Husserl'e göre matematiğin nesneleri aksiyomları da aynı şekilde bilinir. Matematiğin aksiyomları yalnızca sayılar ve diğer matematiksel nesneler hakkında sezgiler aracılığıyla kazanılmış bilginin dilsel ifadeleridir. 'Doğal sayı' 'nokta' 'doğru çizgi' 'düzlem' gibi ifadeler duyu deneyiyle tecrübe edilebilir olan gerçek nesnelerin adları değildir. Bu ifadeler bize Husserl'in özlere ilişkin sezgi adını verdiği söz konusu deneyim biçimi içinde doğrudan ve aracısız olarak verilen ideal nesnelerin adlarıdırlar. Husserl'e göre özlere ilişkin bu sezgi aracılığıyla biz matematiğin kendisine konu aldığı ideal varlıkların belirli özelliklerini ilişkilerini v.b. bilme durumuna geliriz.

Öze ilişkin sezgi Husserl'in paranteze alma adını verdiği bir dizi fenomenolojik tekniğin ardından gelir. Ona göre ideal özler alanı duyularla algılanan tüm nesnelerin ötesinde bulunur. Bununla birlikte onlar asla havada boşlukta kalan şeyler değillerdir. İdeal özler de duyusal yaşantılara dayanır. Ancak bu yaşantılar birçok rastlantılar ve arızi niteliklerle yüklü olduklarından özlere yükselebilmek için onları bir yana bırakmak ya da 'parantez içine almak' zorundayız.

Husserl'e göre felsefe bir bilimdir. Felsefe zihne verilmiş olan özlerin tasvir edilmesinin bilimidir. Şu halde Husserl'in felsefesinde en önemli nokta zihne verilmiş olan varlığın özünü algılamaktır. Bunun için de fenomenolojik yöntem kullanılarak varlığın özünü meydana getirmeyen somut özellikler ayıklanır. Varlığın somut özellikleri parantez içine alınmak suretiyle ayıklanınca onun bireysel yanı ortadan kaldırılmış olur. Bu ise onun özüne varılması anlamına gelir.


ada44 isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Edmund husserl

Edmund husserl konusu, Eğitim ve Öğretim / Felsefe Bilimi forumunda tartışılıyor.


Konu etiketleri: edmund husserl paranteze alma, paranteze alma nedir, paranteze almak ne demek, felsefede paranteze alma nedir, felsefe paranteze alma, paranteze alma nedir felsefe, fenomenoloji paranteze alma, felsefede paranteze alma ne demek, felsefe paranteze alma nedir, iletisimde parenteze almak nedemek, paranteze alma nedri, ehusserl e göre paranteze alma işlemi nedır, felsefe paranteze alma ne demektir, felsefede paranteze alma, paranteze alma husserl,

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 02:36 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats