bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > GENEL KÜLTÜR > Eğitim ve Öğretim > Felsefe Bilimi

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 01-04-2009, 09:22   #1 (permalink)
 
ada44 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Jean françois lyotard

JEAN FRANÇOİS LYOTARD



1924 doğumlu çağdaş Fransız düşünürü. Postmodernizmin en önemli teorisyenlerinden biri olan Lyotard’ın temel eseri La Condition Postmoderne [Postmodern Durum]’dur .

Postmodernliği endüstri sonrası toplumun içinde bulunduğumuz şu anki evresine karşı*lık gelen bir durum ya da koşul olarak ta*nımlarken modernliği de bilim ve devleti meşrulaştırmak amacıyla kullanılan üst anla*tıların oynadığı rol ile açıklayan Lyotard Postmodern Durum adlı eserinde ileri kapi*talist toplumlarda bilgi bilim ve teknolojiyi inceler. O burada ulusal kimlikte olduğu gibi bir birlik şekli olarak toplum fikrinin anlamını ve inanırlılığını yitirdiğini öne sürer. Başka bir deyişle Lyotard ister Durk*heim’daki anlamı içinde organik bir bütün ister fonksiyonalist bir bakış açısından fonk*siyonel bir sistem ya da ister Marksist açı*dan temelde iki sınıfa bölünmüş bir bütün şeklinde düşünülsün bir birlik olarak toplu*mun anlamını ve değerini yitirdiğini iddia eder. Her toplumun üyelerinin iyiliği mutlu*luk ve refahı için varolduğu bütünün parça*ları birleştirdiği türünden üstanlatılar ona göre hem sosyal bağı ve hem de bilgi ve bi*limin toplum içindeki rolünü meşrulaştıran bir teleoloji sağlar. Bir üstanlatı öyleyse eylem bilim ve toplum için inanılırlığı olan bir hedef koyar amaç sağlar. Daha teknik bir düzeyde bir bilim kendi kurallarını bir üstanlatıya başvuruyla meşrulaştırıyorsa eğer o tümüyle moderndir. Bu üstanlatılar*dan en etkili iki tanesi bilginin bizatihi ken*disi için istendiği ve üretildiği anlatısıyla bilginin İnsanın özgünleşimi için meydana getirildiği üstanlatısıdır.

Postmodernlik Lyotard’a göre bilgiyle ilgili bu hedeflerin çok tartışmalı oldukları*nı ve amaçlarla ilgili bu tartışmayı bir kararı bağlamanın sağlam bir yolu ve nihai bir kanı*tı olmadığını gözler önüne serer. Dahası sa*vaşlar ve savaş teknikleri dikkati eylemin amaçlarından. ziyade araçlara çekmiştir. Bir*leştirici üslanlatının formu ister spekülatif ya da ister özgürleştirici olsun bilginin meşrulaştırılması bundan böyle bir büyük anlatıya bir üstanlatıya dayandırılamaz. İşte postmodern durum Lyotarda göre toplum ve kültürdeki gelişmelerle endüstri sonrası toplumun bir sonucu olarak üstanlatılara duyulan inancın erozyona uğramasıyla ifa*desini bulur. Endüstri sonrası toplum ise bilgi ve enformasyon teknolojisinin çok büyük bir rol oynadığı bir üretim tarzına da*yanmaktadır. Bu toplumsal yapının kültürel ve entellektüel karşılığı üstanlatılar karşısındaki inançsızlıkla belirlenen postrnodern bir kültürdür. Söz konusu kültür tüm tarih fel*sefelerine tarihin sonsal amacı nı kaçınıl*maz sonunu bilme ya da öngörme iddiaları*na bu amaca ***ürme vaadiyle ortaya çıkan tüm politik ideolojilere kuşkuyla bakar.

Postmodernliği karakterize eden bir diğer özellik de mukayese edilemezliktir. Söz konusu mukayese edilemezlik ise ona göre farklı adalet ve hakikat konsepsiyon*ları için nesnel bir temel olma fonksiyonu görecek bir mutabakata erişmenin imkansız olduğu anlamına gelmektedir. Başka bir de*yişle Lyotardın ifade ettiği postmoder*nizmde belli bir tarihsel geleceği iyi ya da kötü diye tanımlayan değerlerin evrensel geçerliliği ile ilgili olarak bile mutlak bir kuşkuculuk söz konusudur. Ona göre Tanrı’nın Nietzsche tarafından ilan edilen ölümünün hemen arkasından tarihin ve iler*lemenin ölümü gelmektedir. Batının araçsal akılcılığı istisna her şeyde tam bir inanç yi*timi söz konusudur. Bu inanç yitimi ise Lyotard ‘a göre Aydınlanmanın doğruluk ve otorite iddialarını rasyonel olarak haklı kılma talebinin sonucudur.

O postmodernizmin siyasi ifadesinin to*talitaryanizme karşı çıkış ya da tavır alış ol*duğunu öne sürer. Başka bir deyişle post*modernliğin hemen her konudaki kuşkucu tavrı modern devlet ve ideolojilerin belirgin bir yönünü oluşturan büyük projelerle ihti*raslı politik programlara da yansır. Yirminci yüzyıl büyük dünya savaşlarına bürokratik olarak organize edilmiş faşist ve Stalinist soy*kırımlara tanıklık etmiştir. Lyotardın gözün*de totalitaryanizm ise modernizmin birlik ve düzen arayışının siyasi ifadesidir.

Bütün bunlar karşısında onun çözümü Wittgeusteincı dil oyunlarının meydana ge*tireceği heterojen ve çoksesli yapıdır. Lyo*tard’a göre mutlak bir mutabakat değil de zamansal ve yerel konsensüsler aranmalı geçici sözleşmelerin peşine düşülmelidir. Başka bir deyişle görüşlerinin ifade ettiği kökten kuşkuculuğa karşın Lyotard ahlâki ya da siyasi hiççiliğe düşmemiştir. Adaletin ne modası geçmiş ne de kuşkulu bir değer olduğunu öne süren Lyotard modernliğin demokratik potansiyelinin yenilenmesi ve derinleştirilmesi. onun demokratik güç ve it*kilerinin diyalektik bir biçimde yoğunlaştı*rılması gerektiğini belirtmiştir. Dil oyunları*nın indirgenemez çokluğunu ve çeşitliliğini benimseyen filozof bakış açılarının çeşitli*liğiyle seslendirilme hakkının yılmaz bir savunucusu olmuştur.


ada44 isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Jean françois lyotard

Jean françois lyotard konusu, Eğitim ve Öğretim / Felsefe Bilimi forumunda tartışılıyor.



Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Jean-Marie Pfaff biyografi-Jean-Marie Pfaff kimdir? gizem Dünyadan Biyografiler 1 01-05-2014 02:17
Jean Reno biyografi-Jean Reno kimdir? gizem Dünyadan Biyografiler 0 08-03-2009 07:54
Jean-Claude Van Damme biyografi-Jean-Claude Van Damme kimdir? gizem Dünyadan Biyografiler 0 02-03-2009 05:30
Jean Alain Boumsong biyografi-Jean Alain Boumsong kimdir? gizem Dünyadan Biyografiler 0 28-02-2009 04:37
Jean Carlos Chera biyografi-Jean Carlos Chera kimdir? gizem Dünyadan Biyografiler 0 10-01-2009 06:15

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 10:45 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats