bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > Bakimliyiz.com Özel > LakLak Bölümü > Soru Cevap

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 12-02-2013, 02:31   #1 (permalink)
 
elif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir?

Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir?


Çini Sanatı

Türklerde iç ve dış mimari süslemenin en renkli kolu olan çini sanatı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? asıl büyük ve sürekli gelişmesini Anadolu Türk mimarisinde göstermiştir. Çeşitli tekniklerle zenginleşen bu süsleme sanatı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? hep mimariye bağlı kalmış Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? onun üstünlüğünü ezmemiş Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ama renkli bir atmosfer yaratarak mekan etkisini arttırmıştır. Türk mimarisinde çini süslemenin kullanımını çok eski tarihlere kadar indirebiliriz. Uygurların Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Karahanlıların Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Gaznelilerin Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Harzemşahların ve özellikle İran’da Büyük Selçukluların mimarisinde çininin az da olsa kullanıldığı bilinmektedir. Bu sanat dalı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Anadolu Selçukluları ile çok yaygın ve çeşitli tipteki mimari yapıtlar üzerinde büyük bir gelişme göstererek varlığını günümüze kadar sürdürmüştür. Her dönemin çini süslemesi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? daha önceki dönemin teknik üstünlüğünü sürdürmekle birlikte yeni teknik buluş ve renklerle bu sanatı zenginleştirmiştir.

Anadolu Selçuklu mimarisinde dini yapılar mozaik çini tekniği ile süslenmiştir. Bu teknikte firuze Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mor Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yeşil Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? lacivert renkte sırlanmış çinilerden istenen örneğe göre kesilmiş parçalar alçı zemin üzerinde bir araya getiriliyordu. Selçuklu köık ve sarayları ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yıldız Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? haçvari Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? altıgen Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kare Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? dikdörtgen gibi geometrik çini levhalarla kaplanmıştır. Selçuklular ayrıca Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sır üstüne uygulandığında metalik bir parıltı veren Perdah tekniğini geliştirmişlerdir. Dini yapılarında ise geometrik kompozisyonların yanında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? rumi ve palmet gibi soyut bitkisel motifli kıvrık dallara da yer vermişlerdir. Ayrıca Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çok etkili iri kufî ve sülüs yazılarla yapılan süsleme de önemli bir yer tutar. Anadolu saraylarındaki çini süslemeler ise çeşitli duruşlarda insan Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? av hayvanları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kuşlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çift başlı kartal Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ejder Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sfenks gibi aralarında efsanevi yaratıkların da bulunduğu zengin bir figür koleksiyonunu gözler önüne sermektedir. Selçuklu döneminde çini süslemenin merkezi Konya olmuştur. ılk örneklerde tuğla ve sırlı tuğla kullanılmıştır. Ama Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kısa bir süre içinde kesme mozaik çininin bütün yüzeyleri kaplaması ile üstün bir düzeye varılmıştır.
Anadolu’da çini süslemeyi içeren erken tarihli önemli yapılardan biri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Sivas Keykavus Şifahanesi’ndeki türbedir. Selçuklu sultanı I. İzzeddin Keykavus’un yattığı bu türbenin cephesi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Sultan’ın ölümünü bildiren yazılı levha çinileri ve mozaik çini süslemeleri ile görkemli bir görüntüye sahiptir. Geometrik kompozisyonların ağırlıkta olduğu bu yapıda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kazıma tekniği ile yapılmış iki küçük kartuş içinde ustanın Marendli olduğu belirtilmiştir.

13. yüzyıldan kalma Eski Malatya Ulu Camii’nin kubbeli mekanı ile eyvan ve avlu revahındaki çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mimariye bağlı olan bu süslemenin başarılı ve görkemli birer örneğidir. Kazıma tekniğinde yapılmış çini kitabelerde belirtildiği gibi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ustaların Malatyalı oluşu Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu sanatın artık Anadolulu sanatçılarca da başarı ile uygulandığını ortaya koymaktadır.

Anadolu Selçukluların en önemli merkezi olan Konya’daki mimari yapıları süsleyen çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kentin bu sanat dalında da seçkin bir merkez olduğunu göstermektedir. Alaaddin Cami’nin mihrabında ve kubbeye geçiş bölgesinde çini süslemeler bulunmaktadır. Ayrıca Sırçalı Medrese’nin (1243) eyvanındaki mozaik çini süslemeler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kitabede Tuslu bir sanatçının isminin olması açısından önemlidir. Iran’ın Tus kentinden gelmiş bir aileden olan bu sanatçının Anadolu’da Konya ve çevresinde etkinlik gösterdiği Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? öteki yapıtlarda görülen benzerliklerden anlaşılmaktadır.

Konya Karatay Medresesi (1251) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu döneminde mozaik çini sanatının ulaştığı üstün düzeyi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? özellikle kubbede olmak üzere Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yapının hemen her bölümünü kaplayan mozaik çini süslemeleri ile gözler önüne serer. Kompozisyonlara dikkatle bakıldığında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu yapıdaki mozaik çinilerin ciddi ve bilinçli bir biçimde yerleştirilmiş olduğu anlaşılır.

Yine Konya’daki Sahip Ata Camii ve Külliyesi’nin (1258-1283) çini süslemeleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu dönemindeki gelişimi vemimarideki yaygın kullanımı gözler önüne sermektedir. Caminin mihrabı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? minarenin gövdesi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? türbenin içindeki lahitler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kemerler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ajurlu pencere şebekeleri hep Selçuklu çini sanatının seçkin örnekleri ile kaplıdır. Bu örneklerde bitkisel motiflerin daha geniş alanları kapladığı görülmektedir.

Sivas’taki Gök Medrese (1272) ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu çini sanatının 13. yüzyılın sonuna doğru vardığı noktayı gösterir. Eyvan tonozunun içi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mozaik çininin kabartma olarak da uygulandığını ortaya koyar. Ayrıca eyvanın arka duvarının süslemesi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? daha önce İran’da Selçuklu yapılarında görülen sade tuğla süsleme yerine Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Anadolu’da tümüyle mozaik çini kullanıldığını göstermesi açısından ilginçtir. Tokat’taki Gök Medrese’nin eyvan cephesindeki çiniler ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu dönemi mozaik çinilerinde kullanılan motiflerin bir özetini vermektedir. Çay kasabasındaki Taş Medrese’nin (1278) giriş eyvanında kırmızı tuğla ve firuze çiniden kesilmiş Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? lotus-palmetli bir friz vardır. Mihrabındaki çiniler ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Türk çini sanatında ilk ve son kez uygulanmış olan bir süsleme biçimini sunar. Firuze ve mor renkli çinilerle oluşturulan ve Bizans sanatında görülen bir düğüm motifi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? içinde Allah ve Ali yazılı sekiz köşeli yıldızlarla birleştirilerek orijinal bir düzenleme yaratılmıştır.

Ankara’daki Arslanhane Camii’nin görkemli mihrabı ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 13. yüzyıl sonunda varılan zenginliği ve teknik gelişmeyi belirtir. Firuze ve lacivert renkli mozaik çininin kullanıldığı mihrapta Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? alçı süsleme de önemli bir yer tutar.
Selçuklu dönemi saray ve köıkleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ne yazık ki Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? günümüze sağlam olarak gelememiştir. Ama yapılan kazılar sonucunda bu yapıların zengin çini süsleme ile kaplı oldukları anlaşılmıştır. Konya’da Alaeddin Köıkü denilen Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? fakat IŞ. Kılıçarslan zamanında inşasına başlanan yapının kalıntılarında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Anadolu Selçuklu sanatında yalnız burada kullanılan Minaî adı verilen teknikle yapılmış çiniler bulunmuştur. Bu çinilerin hamuru sarımtırak renktedir Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? hamurun içinde ise bağlayıcı olarak Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? alkalili kireç kullanılmıştır. Çok iyi yoğrulan hamur Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? levha haline getirilir ve astarlanmadan sırlanırdı. Yedi rengin kullanıldığı bu çinilerde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yüksek ısıya dayanan yeşil Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? koyu mavi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mor ve firuze renkler sır altına boyanarak daha sonra desen yapılırdı. Ardından siyah Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kiremit kırmızısı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? beyaz ve altın yaldızla sır üstüne yeniden boyanarak daha hafif bir ısıda tekrar fırınlanırdı. Uygulanması çok zor olan bu teknikle ortaya kaliteli ürünler çıkıyordu. Bu teknikle yapılmış yıldız Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? haç biçimli baklava ve kare çini levhalarda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu dönemi saray yaşamını yansıtan taht ve av sahnelerinin yanında çeşitli hayvan ve stilize bitkiler de görülmektedir.

Sultan I. Alaaddin Keykubad tarafından yaptırılmış Kayseri Keykubadiye (1224-26) ve Beyşehir Kubad Abad (1226-37) saraylarında ise kare Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sekiz köşeli yıldız ve haçvarı çini levhalar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sır altına boyama ve sır üstüne madeni parıltı veren perdah tekniği ile yapılmışlardır. Keykubadiye Sarayı’nda geometrik motiflerin yanında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? firuze sır altına siyahla helezonlar yapan kıvrık dallı süslemelerin bulunduğu kare çiniler de kullanılmıştır. Beyşehir’deki Kubad Abad Sarayı ise çok sayıda figürlü çini içeriyordu. Perdah tekniği bu yapıda da kullanılmıştır. Bu teknikte desen Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mat beyaz ya da mor ve firuze sırlı çininin üstüne gümüş ya da bakır oksitli bir karışımla işleniyor Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çini alçak bir ısıda yeniden fırınlanıyordu. Böylece Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? oksitlerdeki maden karışımı ince bir tabaka halinde çini yüzeyindeki süslemeyi kaplıyordu. Haçvari çiniler arasına yerleştirilen sekiz köşeli yıldız biçimli levhalar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çok çeşitli insan ve hayvan figürlerini içeriyordu. Bu örnekler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçukluların dünyasal ve sembolik anlamlarla zenginleşen bir tasvir anlayışını sergilemektedir.

Beylikler döneminde çininin kullanımı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklulardaki kadar görkemli değildir. Ama bazı örneklerde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu sanatın yine de başarısını sürdürdüğü görülür. Özellikle Eşrefoğlu Beyliği’nin Beyşehir’deki Camii (1299) ve bitişiğindeki türbe (1301) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu dönemin en görkemli çini süslemelerine sahiptir. Camiye girişi sağlayan ve kitabeyi taşıyan iç kapı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? tümüyle mozaik çini kaplaması ile çini sanatının zaferini vurgulayan bir tak gibidir. Türbenin kubbesini kaplayan mozaik çinilerde artık Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? grift bitkisel motiflerin egemenliği başlamıştır. Burada mozaik çininin beşgen levhalar halinde uygulanmış oluşu da teknik bir özelliği gözler önüne serer.
Mozaik çini süsleme Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Aydınoğlu Beyliği’nin Birgi Ulu Camii’ndeki (1313) mihrap ve mihrap önü kubbesini taşıyan kemer alındığında da sürer. Aynı beyliğin Selçuk’taki ısa Bey Camii’nde (1374) ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mihrap eksenindeki birinci kubbeye geçiş bölgesi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? tuğla ve yıldız biçimli çinilerle kaplıdır.

Mozaik çini süsleme Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu sanatının en yakın izleyicisi olan Karamanlı Beyliği’nde de vardır. Ama bu kez Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? alçı süsleme içine kakılmış olarak kullanılmıştır. Konya’daki Hasbey Darülhıffazı’nın (1421) mihrabı ve kubbeye geçiş bölgesindeki mozaik çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Selçuklu dönemi özelliklerini sürdürür. Ancak Karaman’daki İbrahim Bey İmareti’nin (1433) bugün İstanbul Çinili Köşk’te sergilenen renkli sırla boyama tekniğinde yapılmış gösterişli mihrabında ise Osmanlı çini sanatının etkilerini buluruz. Aynı etkilere Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Germiyanoğlu Beyliği’nin Kütahya’daki ımaret’ine bitişik II. Yakup Bey Türbesi’nin (1429) yer aldığı setin bordürlerindeki Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? renkli sır boyama tekniği ile yapılmış dikdörtgen levha çinilerde de rastlıyoruz.
Osmanlılarda çini sanatı başlangıcından beri çeşitli tekniklerin uygulanması ile büyük bir aşama ve zenginlik göstermiştir. Bursa Yeşil Cami (1419-22) ve külliyesinin çini süslemeleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ilk dönem Osmanlı sanatında çininin ulaştığı düzeyi sergiler. Bu yapıda kullanılmış olan renkli sır tekniğinde desenin konturları kırmızı hamur üzerine derin kazılarak ya da baskı ile basılmak suretiyle işlenir Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sonra renkli sırlarla boyanarak fırınlanır. Bir başka şeklinde ise kırmızı hamurlu levha Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? beyaz bir astarla astarlandıktan sonra desenin konturları krom Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mangan karışımı şekerli bir madde ile çizilir. Sonra renkli sırlarla boyanarak fırınlanır. Fırınlanma sonucunda eriyen renkli sırların Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kabaran konturlar sayesinde birbiri içine akması önlenir.

Beyaz Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sarı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? fıstık yeşili ve eflatunun katılmasıyla renklerde de bir zenginlik olmuştur. Ayrıca Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? hatayili kompozisyonlar ve şakayık gibi Uzak Doğu kökenli desenler çini sanatına katılmıştır. Bu yeniliklerin çini sanatına katılmasında Ali bin ılyas Ali’nin büyük payı vardır. Aslında Bursalı olan usta 1402’de Timur tarafından Semerkant’a götürülmüş Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? orada yeni teknik ve üslubu öğrenerek Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? dönüşünde de beraberinde getirdiği Tebrizli ustalarla Bursa’daki ürünleri gerçekleştirmiştir. Ayrıca Yeşil Cami’nin tümüyle çini kaplı hünkar mahfilinde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yine çini ile yazılmış Muhammed el Mecnun ismi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu bölümü yapan ustanın iftaharla atılmış bir imzası gibidir.

Yeşil Türbe’nin mihrabındaki iki şamdan arasından çiçeklerin fışkırdığı vazo ve tepede asılı olan kandil kompozisyonu Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? değişmekte olan süsleme üslubunu gözler önüne serer. Çelebi Sultan Mehmed’in tümüyle renkli sır tekniğindeki çinilerle kaplı lahdi ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çinili lahitlerin en görkemlilerinden biridir.
Bursa’daki Muradiye Camii ve Medresesi’nde (1425) ise daha kısıtlı olan süslemeler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mozaik ve renkli sırla boyama tekniği ile çeşitli biçimde tek renk sırlı levha çinilerden oluşmuştur.

Edirne Muradiye Camii’nin (1436) çinileri ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ilk dönem Osmanlı çini sanatında çininin gelişimini sergiler. Caminin mihrabı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? saydam renksiz sır altına mavi-beyaz teknikli çinilerin renkli sır tekniği ile birlikte kullanımıyla oluşan teknik bir aşamayı göstermektedir. Mihrap içindeki düğümlü şeritlerle çevrelenmiş zengin rumili kıvrımlarda dönemin tezhip ve kalem işi süslemeleri ile bütünleşen bir üslup birliği sezilir. Bunun yanında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çoğu Uzak Doğu kökenli çeşitli bitkisel süslemeler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kompozisyonlara zenginlik katar. Sır altına mavi-beyaz süslemeli altıgen çini levhalar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? aralarına yerleştirilmiş olan üçgen biçiminde firuze renkli çini levhalarla birleşerek duvarları kaplar.

Edirne Üç şerefeli Cami’nin (1437-47) avlusunda yer alan iki çini alınlıktaki levhalarda şeffaf sır altına uygulanmış mavi-beyaza firuze ve eflatunun da katıldığı görülmektedir. Küçük çiçekler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? lehezonlar yapan kıvrık dallar ve yazılı kitabeler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu yapıdaki süslemenin ana desenleridir.

15. yüzyılın renkli sırla boyama tekniği Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyılda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? özellikle de İstanbul’da sürer. Yavuz Sultan Selim Camii ve Türbesi’nin (1522) çinilerinde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? renkli sırla boyama tekniğinde sırsız bırakılan boı alanların fırınlandıktan sonra kırmızı boya ile boyanarak renklendirildiği anlaşılmaktadır. şehzade Mehmed Türbesi’nin (1548) içini kaplayan çini süslemelerde ise sütunlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? başlık ve kaidesini içeren mimari formlar görülür. Burada sütunların taşıdığı bir revak fikri tasvir edilmiştir. Bu örnekler renkli sır tekniğinin mimari ile bağdaşan en yaygın kullanımını gözler önüne sermektedir.

16. yüzyılın ikinci yarısından sonra tüm teknikler terk edilir. Yalnızca sıratlı diye adlandırılan teknik kullanılmaya başlanır. Bu teknikte çini levhalara önce bir astar çekilir Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sonra istenen örnek dış çizgileri ile çizilir ve içleri arzulanan renklere boyanır. Hazırlanan çini levha Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sır içine daldırılıp kurutulduktan sonra fırına verilir. Fırında ince bir cam tabakası halini alan saydam sırın altında tüm renkler parlak bir biçimde ortaya çıkar. Bu dönemde ayrıca renklere ancak yarım yüzyıl kadar sürecek olan orijinal bir mercan kırmızısı da katılır. Çok kaliteli bir teknik ve zarif bir desen anlayışı ile yapılanbu çinilerde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? artık natüralist bir anlayışla çizilmiş lale Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sümbül Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? karanfil Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? gül ve gül goncası Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? süsen ve nergis gibi çeşitli çiçekler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? üzüm salkımları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bahar açmış ağaçlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? servi hatta elma ağaçları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? üstün bir yaratıcı güçle kompozisyonları zenginleştirir. Ayrıca Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? hançer biçiminde kıvrılmış sivri dişli yapraklar ve bunların arasında çeşitli duruşlarda kuş figürleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kimi zaman dabazı efsane hayvanları yer alır. Bu zenginleşmede hiç kuşku yok ki Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Osmanlı sarayına bağlı nakkaşların yaratıcı gücü etken olmuştur. Özellikle şahkulu ve Karamemi gibi nakkaşbaşıların idaresinde çalüşan nakkaşlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çini ustaları için çeşitli desenler yaratmışlardır. Bu gür kaynağın oluşturduğu Osmanlı saray üslubu Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu dönemde çeşitli sanat yapıtlarıyla birlikte çini sanatında da bir üslup bütünlüğü sağlamıştır.
İstanbul Süleymaniye Camii’nin (1550-57) mihrap duvarı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kırmızı rengin ilk kez kullanıldığı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bahar açmış dallar ve diplerinden fışkıran lale Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? karanfil gibi natüralist çiçeklerin yer aldığı çiniler ile yeni üslubu açıkça ortaya koyar. Mihrabın iki yanındaki yazılı madalyonlar ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? dönemin büyük hattatı Karahisari ve öğrencisi Hasan Çelebi’nin ürünleridir.

Rüstem Paşa Camii (1561) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyılın ikinci yarısında çini sanatına kaynak olacak bütün desenlerin sergilendiği Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mihrapların Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? duvarların Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? payelerin tümüyle çinilerle kaplandığı gösterişli bir yapıdır.

İstanbul Kadırga’da Sokullu Mehmet Paşa Camii (1571) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çini süslemelerin kubbenin pandantifli geçiş kısmında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? pencere alınlıklarında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mermer mihrabın çevresinde duvarda ve minberin külahında yer alması ile mimariyi ezmeyen başarılı bir düzenlemeye sahiptir. Bunun yanında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? İstanbul Piyale Paşa Camii’nin (1573) çinili mihrabının süslemeleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? dönemin kumaş desenleri ile olan benzerliği sergiler.

Edirne Selimiye Camii’nin (1569-75) çinileri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 1572 tarihli fermanlardan anlaşıldığı gibi Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ıznik’e özel olarak sipariş edilmiştir. Bu yapı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çini süslemenin mimari ile bağdaşan Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mimari üstünlüğü ezmeyen bilinçli yerleştirilişini en başarılı bir biçimde ortaya koyar. Mihrap duvarı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? minber köıkü duvarı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? galerileri taşıyan kemerlerin köşelikleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? pencere alınlıkları ve özellikle de hünkar mahfili Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? dönemin en kaliteli çinileri ile kaplıdır. Hünkar mahfilinde ki çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyılın ikinci yarısında varılan üstünlüğü Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bahar açmış ağaçlar ve elma ağaçları ile taçlandırır.
Üsküdar’da Atik Valide Camii (1583) mihrap duvarının iki yanında yükselen çini panolar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? vazodan taşan çeşitli çiçekler ve bahar açmış ağaçları ile 17. yüzyıl çini sanatına kaynak olacak güçtedir.

Çini sanatında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 17. yüzyılın ilk yarısından itibaren teknik açıdan bir duraklama ve gerileme başlar. Mercan kırmızısı kahverengiye dönüşür Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? öteki renkler solar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sır altında akmalar görülür. Sır parlaklığını yitirir Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çatlaklar belirir Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? beyaz zemin de kirli ve benekli bir görünüm kazanır. Desenler ise bir süre daha eski güçlerini korumakla birlikte Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? gittikçe inceliklerini yitirir ve donuklaşırlar. Sağlam siyah dış çizgilerin yerini de ince mavi bir renk alır.

İstanbul Sultan Ahmed Camii (1609-17) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Türk çini sanatının en parlak dönemine ait örneklerin toplandığı son büyük yapıdır. Bu yapıda kayıtlara göre Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 21043 çini kullanılmıştır. Özellikle üst kat mahfillerinin duvarlarını kaplayan çini panolardan görülen bahar açmış ağaçlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? asma dalları sarılmış servi ağaçları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? üzüm salkımları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? lale Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? sümbül Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? karanfil demetleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Çin bulutları ile kuşatılmış iri şakayıklar ve sembolik üç top desenleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yıldızlı geometri geçmeler gibi çok farklı motiflerin ayrı ayrı panolar halinde bir araya getirilmiş olması Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bunların toplanmış çiniler olduğu kanısını uyandırmaktadır. Bu yapıda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyıl ikinci yarısı ve 17. yüzyıl başı ıznik ve Kütahya çinileri bir arada kullanılmıştır.

Topkapı Sarayı’nın çinileri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Osmanlı çini sanatının tüm dönemlerini toplu olarak gözler önüne serer. Fatih Sultan Mehmed tarafından yaptırılan Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ıimdi Arkeoloji Müzeleri bahçesinde yer alan Çinili Köık (1472) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? mozaik çini sanatının ilk Osmanlı dönemindeki üslup gelişimini yeni kompozisyon ve renklerle gözler önüne seren anıtsal bir yapıdır. Gösterişli bir eyvan biçiminde dışarıya açılan giriş kısmında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? geometrik kompozisyonlar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? iri kufî ve sülüs yazılar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? etkiyi arttırmaktadır. Topkapı Sarayı Arz Odası’Dnın cephesindeki renkli sır tekniğinde yapılmış çiniler ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyıl başındaki örneklerin özelliğini taşır.

Topkapı Sarayı’nda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 16. yüzyıl ikinci yarısının en kaliteli çinilerinin bulunduğu bölümlerden biri de Hırka-i Saadet Dairesi’dir. Bahar açmış ağaçlar üzerinde çifte kuşlu panolar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? parlak kırmızı rengin geniş bir zeminde kullanılmış olduğunu göstermesi açısınan önemlidir. Sultan IŞI. Murad Dairesi’ndeki (1578) çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kubbe eteğine kadar tüm duvarları kaplar. 16. yüzyıl ikinci yarısının bu kaliteli çinilerinde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? beyaz zemin üzerine kırmızı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yeşil renklerin bulunduğu Çin bulutları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? nar çiçekleri ve kıvrık dişli yapraklar görülür. Ocak külahının iki yanında yer alan bahar dallı kompozisyon ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bulunduğu yere uygun bir biçimde yerleştirilmiştir.
1640 tarihli Sünnet Odası’nın cephesini ise çeşitli dönemlere ait çiniler süslemektedir. Artık kaliteli çinilerin yapılamadığı dönemde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu yapıda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? saray depolarındaki çiniler ya da başka yerlerden sökülerek getirilenler kullanılmıştır. 1.20 x 0.34 m. boyutundaki yekpare çini panolarda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? beyaz bir zemin üzerinde firuze ve mavinin tonlarıyla kıvrık iri yaprak ve şakayıklı bir dal üzerinde çeşitli duruşta kuş figürleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? alt kısmında ise Uzak Doğu kökenli iki efsanevi geyik figürü bulunmaktadır. Saray nakkaşlarının desenlerine göre biçimlendiği belli olan bu panolara benzeyen daha küçük boyuttaki bir panoda ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bir vazodan çıkan kıvrık yapraklı ve çiçekli bir dal üzerinde kuş figürleri bulunmaktadır. ılginç olan Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu panoların benzerlerinin 1639 tarihli Bağdat Köıkü içinde de yer almasıdır. Ancak burada kompozisyon yekpare bir pano olarak değil Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? yedi ayrı levhanın birleştirilmesiyle oluşturulmuştur. Bu çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? biraz kabalaşmış üsluplarına ve teknik aksaklıklarına rağmen Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Sünnet Odası’ndaki 16. yüzyılı ait orijinallerine bakılarak yapılmış oldukça başarılı kopyalardır.

17. yüzyıl çini sanatının desen açısından henüz yaratıcı gücünü sürdürdüğü Harem kısmında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Valide Sultan ve şehzadeler Dairesi’ndeki çini kaplamalar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? vazolardan taşan çeşitli çiçekler ve bahar ağaçları ile mekana bir cennet bahçesi görünümü kazandırır. 17. yüzyılın bu alandaki bir katkısı da Mekke ve Medine tasvirlerinin Türk çini sanatında yer almasıdır. Böyle bir pano Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Valide Sultan ıbadet Odası’nda da bulunmaktadır. Bu tür panoların kitabeli olmaları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bunlara belge niteliği de kazandırmaktadır.

Bu dönemde ıznik’in gittikçe azalan etkinliğinin yerini Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Kütahya almaya başlamıştır. Üsküdar Çinili Cami (1640) mihrabı Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? minberin külahı ve nişli duvarları ile Kütahya çinilerinin ıznik ürünlerini anımsatan başarısını gözler önüne serer. İstanbul Yeni Cami ve Külliyesi’nin (1663) çinileri ise Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 17. yüzyılın ikinci yarısındaki teknik gerilemeye rağmen Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çok çeşitli desenlerin hâlâ kullanıldığını göstermektedir. Yapının hemen her bölgesinde yeşil Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? firuze ve lacivert renklerin egemen olduğu çinilere rastlanır.

18. yüzyıl başlarında ıznik çiniciliği bir daha canlanamayarak son bulur. Sultan IŞI. Ahmed ve Sadrazam Damat ıbrahim Paşa Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Türk çini sanatını yeniden canlandırmak için girişimlerde bulunurlar. İstanbul Tekfur Sarayı’nda Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? ıznik’ten getirilen ustabaşı ve fırın malzemeleriyle yeni bir imalathane kurulur. Başlangıçta ıznik çinilerinin benzerleri yapılır. Ama Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu deneme de çok kısa sürer ve 25 yıl sonra Tekfur çiniciliği son bulur. Tekfur Sarayı çinileri adı altında toplanan bu ürünlerin en ilginç örnekleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Hekimoğlu Ali Paşa Camii’nde (1734) ve Sultan IŞI. Ahmet Çeşmesi’nin (1732) saçağı altında bulunmaktadır. Desen açısından ıznik çinilerine benzemekle birlikte Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Tekfur Sarayı çinilerinin yapım tekniği başarılı değildir. Sırlar mavi bir ton almış Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? çatlaklar belirmiş Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? renklerde de solma ve akmalar başlamıştır. Sıraltı tekniğindeki bu çinilere o zamana kadar çini sanatında görülmeyen sarı ve turuncu da katılmıştır.

Kısa ömürlü bu çabanın yanında Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Kütahya 18. yüzyıl boyunca tek çini merkezi olarak etkinliğini sürdürmüştür. Ama Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? saray sanatının görkeminden uzak Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? daha çok halk sanatının şematik üslubuna göre oluşturulmuş çiçek buketleri ve rozetler ortaya çıkmıştır. Üsküdar Yeni Valide Camii (1708) Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Kütahya Hisar Bey Camii’nin 1750 yılındaki tamiri sırasında konulan çinileri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Antalya Müsellim Camii (1796) ve Topkapı Sarayı’nın çeşitli yerlerinde bulunan çiniler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bu dönemin özelliklerini yansıtırlar.

Bu özellikler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? Neo-Klasik üslubun egemen olduğu 20. yüzyıl başlarında yeni bir canlanmaya değişir. ıznik çinilerinin klasik desenlerine dönülerek Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? başarılı örnekler verilir. Eyüp’teki Sultan Mehmed Reşad Türbesi’nin (1918) içini kaplayan çini panolar Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? asma yapraklı servi ağaçları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? vazodan taşan çiçekler Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? bahar ağaçları Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? kırmızı renginde katıldığı renk çeşitlemesi ile bu yeniden canlanışı gözler önüne sermektedir.

Osmanlı çini sanatının görkemli örnekleri Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? küçük çapta da olsa Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? 20. yüzyıl başında yeniden yaşatılmaya çalışılmıştır. Kütahya çiniciliği ise günümüzde Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? zaman zaman Türk çini sanatının parlak geçmişini anımsatan örneklerle varlığını sürdürmektedir.

Bu yazı bugün aramızda olmayan Çini Tarihi Araştırmalarına büyük emek vermiş sayın Prof. Dr. Şerare Yetkin tarafından kaleme alınmıştır.


elif isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir?

Ülkemizde Çiniciliğin Merkezleri Nereleridir? konusu, LakLak Bölümü / Soru Cevap forumunda tartışılıyor.



Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Kilis'teki Halk Eğitim Merkezleri Nelerdir? gizem Akdeniz Bölgesi 0 11-02-2012 11:32
Adana'daki Halk Eğitim Merkezleri Nelerdir? gizem Akdeniz Bölgesi 0 11-02-2012 02:31
Dünyanın İlk Kültür Merkezleri nelerdir elif Eğitim ve Öğretim 0 17-12-2011 03:08
Spor Merkezleri Adres Ve Telefon Numaralari mormavi Diyet Tarifleri, Zayıflama ve Sağlıklı Beslenme 2 21-09-2011 05:52
Pilot Eğitim Merkezleri Nerelerdir? elif Eğitim ve Öğretim 0 16-06-2011 05:32

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 11:48 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats