bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > GENEL KÜLTÜR > Eğitim ve Öğretim > Tarih

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 24-11-2010, 01:14   #1 (permalink)
 
nimlahza - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi

Kültürlerin bir parçası olan din tarihin her döneminde insanoğlu için önemli bir yere sahip olmuştur. Hitit dini incelendiğinde farklı etnik kökenlere ait birçok öğenin bir araya gelmesi ile oluşmuş bir kültür mozaiğiyle karşılaşılır. Hitit kültürünün bir parçası olan inanç sistemi de pek çok değişik öğenin birleşmesinden oluşmuştur. Hint-Avrupalı bir toplum olan Hititler kendilerine ait kültür öğelerinin yanı sıra tanıştıkları yeni kültürlerden bünyelerine uygun gördükleri pek çok unsuru kabul etmişlerdir. Böylece dinsel görüşleri de ilkelden başlayarak gittikçe karmaşıklaşmış Eski Hitit Dönemi ne ait metinlerde geçen birkaç tanrıdan oluşan tanrılar topluluğu İmparatorluk Dönemi nde sayı olarak artmış ve bunun sonucu olarak tanrılar topluluğu oldukça kalabalık olan bir dine sahip olmuşlardır.

Çok tanrılı dinlerde sular gökyüzü toprak ay güneş gibi daha birçok unsur ilahlaştırılmıştır. Hitit inanç sisteminde de bunun gibi doğa unsurları ayrı ayrı tanrılar ile temsil edilmiştir; Güneş Tanrıçası Gökyüzü/Fırtına Tanrısı Kırların Koruyucu Tanrısı gibi. Bu noktada Hitit dininin başlangıçta bir doğa dini mi olduğu sorusu akla gelmektedir.

Hitit tanrılarının isimleri Hattice Hurrice Sümerce olmasına karşın söz konusu tanrının işlevi ve niteliği değişmemektedir. Örnek vermek gerekirse Hitit pantheonunun baş tanrısı olan Fırtına Tanrısı´nın Hattice adı Taru Hurrice adı ise Te up´tur. Hititler tanrıları ile nasıl bağlantı kuruyorlardı Onların neler istediklerini nasıl bilebiliyorlardı ve kendilerini tanrılara nasıl ifade ediyorlardı Semavi dinlere ve hatta Hinduizm´e baktığımızda insanlara gönderilen bir kutsal kitap ve tanrı ile insan arasında bir köprü oluşturan peygamberlik kavramlarını görürüz. Hitit dininde ve hatta pek çok Anadolu ve Mezopotamya dinlerinde böyle bir aracının olmadığı ancak rahip ve rahibeler gibi din görevlileri dışında tanrılara yakınlığı ile bilinen kişiler olduğu okunan çivi yazılı metinlerden anlaşılmaktadır. Bu noktadan hareketle tanrıları ile yakınlaşacakları onlara hizmet edecekleri onlardan kendileri ve ülkeleri için isteklerde bulunacakları bir uygulamaya ihtiyaçları olduğunu düşünebiliriz. Herhalde büyük bir itina ile düzenledikleri bayram törenleri tanrılar ile iletişim konusunda önemli rol oynamaktaydı.

Hitit inancına göre tanrılar tıpkı insanlar gibi yaşamakta yiyip içmekte aralarında kavga etmekte birbirleri ile evlenmekte ve çocuk sahibi olmaktadırlar.Hititlerin tanrılarını kendileri gibi düşündüklerini en iyi biçimde Boğazköy (Hattuşa) de yer alan Yazılıkaya açık hava tapınağında görmek mümkündür. Boğazkale nin yaklaşık 2 km. kuzeydoğusunda kalker kaya sivrileri arasında yer alan iki doğal kaya odasını Hititler kült törenlerini yerine getirmek için kullanmışlardı. Bu kutsal alanın kaya yüzeylerine usta bir işçilikle yapılmış sahnelerde yer alan tanrılardan; erkek tanrıların çoğu ucu sivri konik biçimde ve boynuzlarla donatılmış bir külah giydikleri görülür. Külahlarında yer alan boynuz sayısının çokluğu tanrının rütbesinin yüksekliğini gösterir. Üzerlerinde beli kemerli kısa etek ve ayaklarında uçları yukarı doğru kıvrık ayakkabılar vardır. Tanrıçalar ise başlarında şehir surunu andıran silindirik başlık ve üzerlerinde yerlere kadar uzanan beli kemerli ve pilili etek bluz ve pelerin ile betimlenmişlerdir.

Tanrıları beraberlerinde yer alan kutsal hayvanları atribüleri ve hiyeroglif yazıtlar aracılığıyla tanıyabilmekteyiz. Anadolu da Boğazköy dışında imparatorluğun egemenlik alanını işaret eden bazı yerlere dönemin Hitit kralı tarafından yaptırılan kaya kabartmaları bulunmaktadır. Örneğin; Adana da Sirkeli anıtı Kayseri de Fraktin kabartması ve Konya da Hatip anıtı gibi. Bunların üzerinde yer alan kral kraliçe ya da tanrı betimleri ile beraber görülen hiyeroglif yazıtlar kaya anıtının kesin tarihini ve dolayısıyla kabartmada betimlenen kral ya da kraliçenin kimliklerinin belirlenebilmesi açısından son derece önemlidir.

Hitit inancına göre insan gibi düşünülen tanrıların bir de yaşadıkları evleri olmalıydı. Hitit metinlerinde Ékarimmi-/ Ékarimna- ve Sümerce den alınan É. DINGIR tapınak kelimesi için kullanılmaktaydı.Halka açık bir tapınma yeri olmayan tapınak yapılarının özel bir odasında tanrıyı simgeleyen bir de heykel bulunmaktaydı. Bu heykel her gün belirli bir törenle temizlenmekte ve tanrıya sunulmak üzere onu temsil eden heykelinin önüne kurbanlar konulmaktaydı.

Hitit Tanrıları

Hattili Tanrılar
Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası/Arinna nın Güneş Tanrıçası: Taru & Wuruşema (Hitit pantheonun baş tanrı çifti) Oğulları: Telipinu (tarımla uğraşan tahılların büyümesini sağlayan ve bereketliliği temsil eden tanrı) ve karısı Hatepinu Nerik kentinin Fırtına Tanrısı ve Zippalanda kentinin Fırtına Tanrısı Kızları: Mezulla Torunları: Zintuhi
Yeraltı Tanrıları: Lelwani İşduştaya Papaya
Savaş ve Salgın Hastalıklar ile Veba Tanrısı: Şulinkatte
Savaş Tanrısı: Wurunkatte
Büyü ile ilgili tanrıça: Katahzipuri

Hurrili Tanrılar
Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası: Te up & Hepat Oğlu: arruma
Çift cinsiyetli tanrıça: au ga (Koruyucu tanrıça işlevinde gördüğümüz au ga bazı kaynaklarda sağ elinde bir kap tutan kanatlı kadın bazı kaynaklarda ise sağ elinde balta tutan bir erkek olarak görülür)

Hitit Tanrıları

İlk Hitit belgelerinden biri olan Anitta metninde bizim tanrımız olarak bahsedilen tanrı iu daha sonra Hititçe metinlerde genel olarak tanrı anlamına gelen bir kelime olarak kullanılmıştır.
Işık Tanrısı: iu
Tahıl ve Hububat Tanrısı: Halki
At üzerindeki Tanrı: Pirwa
Tanrılaştırılmış Gün: iwat
Tanrılaştırılmış Gece: İ pant

Hint Tanrıları

İndra Mitra Varuna Nasatya.

Luwi Tanrıları
Çoğunlukla başkent Hattuşa dışındaki Hitit merkezlerinde tapınım görürlerdi. Adları çoğunlukla sihirle ilgili törensel eylemlerde geçerdi.

Personel ve Yönetmelik

Hititlerin yaşamlarında oldukça önemli bir yere sahip olduğu anlaşılan bu bin tanrılı dinin icrasında ne denli büyük bir organizasyonun gerektiğini düşünebiliriz. Çünkü dinsel faaliyetler içinde daha önce belirttiğimiz bayram törenleri dışında; kehanet fal dua ölü gömme merasimleri gibi daha birçok işlevin eksiksiz ve doğru bir şekilde yerine getirilmesi gerekmektedir.

Tapınakların ekonomik gücünü sağlayan tarım işçilerinin sanatkârların; rahip ve rahibelerin; tanrılara törenler sırasında sunulan tüm yiyecek ve içeceklerden sorumlu olan mutfak çalışanlarının görevlerini aksatmaları ülkeyi tehlikeli bir duruma sokabilirdi. Çünkü Hitit inancına göre tanrılara hizmet ederken yapılabilecek bir hata tanrıların öfkelenmesine neden olabilir ve bunun sonucunda da ülke zarar görebilirdi. Bu nedenle tüm tapınak görevlilerinin hizmet temizlik güvenlik gibi konularda çalışma talimatlarını içeren enstrüksiyon metinleri hazırlanmıştır.

Bayramlar

Hitit dininin uygulama alanlarından bir olan Bayramlar da değişik etnik kökenlere ait unsurları birleştirmiş ve Hititler tarafından tabletlere ayrıntılı bir şekildekaydedilmiştir. Bu yönü ile bayram metinlerini törenlerin nasıl yapılması gerektiğini gösteren birer enstrüksiyon metni olarak da tanımlayabiliriz.

Belli bir takvime bağlı olarak yılın değişik dönemlerinde düzenli bir şekilde icra edilen ve büyük hazırlıklar sonucu gerçekleştirilen bayramlar bolluk ve bereket verimli yağmurlar bol mahsul hayvanların çoğalması kralın gücünün artması dinsel temizliğin sağlanması için tanrıları memnun edecek dinsel törenlerdir. Tanrılara yiyecek ve içecek vermek onlara kurbanlar sunmak dinin gerektirdiği gündelik işlerdendi. Bayramlar ise bunun daha yüksek düzeyde daha kalabalık bir toplulukla ve daha zengin malzemeyle yapılması demektir.

Ancak Hititler deki bayram anlayışı ile günümüz bayram kavramı birbirine karıştırılmamalıdır. Hepsi belli bir amaç doğrultusunda ve törensel bir hava içerisinde yapılan bayramlarda uygulanan danslar müzik icrası bazı oyunlar ile ziyafetler oldukça neşeli görünmektedir. Bununla beraber bazı bayramlar daha sade kurban ritüellerini içeren seremoniler halindedir.

Bayram kelimesi tek bir kutlamayı çağrıştırıyor olsa da Hitit bayramlarının bazılarının kutlanması bir günde tamamlanmaz; içerisinde bir kaç gün süren çeşitli kentlerde icra edilen ve hatta bir ayı aşan kutlamaların yapıldığı bayramlar vardır.


Alıntı.


nimlahza isimli Üye şimdilik offline konumundadır  
Teşekkür Edenler:
Я (26-11-2010)





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi

Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi konusu, Eğitim ve Öğretim / Tarih forumunda tartışılıyor.


Konu etiketleri: hititlerde dini inanış, asurluların dini inancı, hititlerin dini inanışları, asurlular dini inançları, asurluların dini inanışları, hititlerin dini inançları nelerdir, hititlerin dini inançları, hititlerde dini inanışlar, hititlerin dini inanış, asurlular dini inancı, babiller dini inancı, asurluların inançları, hititlerin dini inançları nedir, asurlular dini inanç, asurluların dini inançları,

Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Dinler Tarihi: Unitaryenizm nimlahza Tarih 0 24-11-2010 12:31
Dinler Tarihi. Kadıyanilik nimlahza Tarih 0 24-11-2010 12:23
Dinler Tarihi: Tenrikyo nimlahza Tarih 0 22-11-2010 02:43
Dinler Tarihi: Zerdüştilik nimlahza Tarih 0 22-11-2010 02:35
DiNLeR TaRiHi кєℓєвєк Tarih 13 07-12-2008 04:49

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 08:39 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats