bakimliyiz
Konu etiketleri: nağme i seher şiiri, tanzimans, orta oyunun temsilcileri kimlerdir,
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > GENEL KÜLTÜR > Eğitim ve Öğretim > Türkçe ve Edebiyat

Kadın Portalı Kayıt Ol Reklam Verin İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 27-02-2012, 07:13   #1 (permalink)
Я
 
Я - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?

Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?

ŞİNASİ (1826-1871)

1860′TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan Şinasi orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir. Toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı dilin süs ve özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır. Basılan ilk tiyatro eserini yazan sanatçı aynı zamanda edebiyatımızda hak adalet eşitlik özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir. Edebiyatımızda akılcılığın ilk önderi sayılan Şinasi noktalama işaretlerini edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır.

ŞİNASİ Eserleri: Şair Evlenmesi (tiyatro) Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler) Müntehabat-ı Eşar (şiir) Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri).

NAMIK KEMAL (1840-1888)

İlk şiirlerini Divan şiirinin etkisiyle yazan sanatçı Şinasi’yle tanıştıktan sonra edebiyatın Batılılaşması gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur. Daha çok hak adalet vatan ahlak gibi temaları işler. İçerik olarak tamamen yeni olan şiirlerinde biçimsel olarak Divan edebiyatına bağlılık görülür. Hece ölçüsüyle denemeler yapmasına rağmen aruzu kullanmıştır. Tiyatroyu faydalı bir eğlence olarak kabul eden sanatçı bu türde romantik dramların etkisindedir. Tiyatro eserlerinde teknik yönden yetersiz olan sanatçı kimi kez günlük konuşma dilini kullanır kimi kez de süslü bir anlatıma başvurur. Romanlarında Batılı tekniğe uyma çabasındadır. Ancak tekniği sağlam değildir. Kahramanları romantizmin etkisiyle iyiler ve kötüler olmak üzere ayrılmıştır. Konuşma yerlerinde dil nispeten yalınken betimlemelerde ‘sanatkârane’dir. Aynı zamanda gazeteci olan Namık Kemal mücadeleci bir kişiliğe sahiptir.

NAMIK KEMAL Eserleri:

NAMIK KEMAL Romanları: İntibah Cezmi

NAMIK KEMAL Oyunları: Vatan yahut Silistre Zavallı Çocuk Akif Bey Gülnihal Celalettin Harzemşah Karabela

NAMIK KEMAL Eleştirileri: Tahrib-i Harâbât. Takip

ZİYA PAŞA (1825-1880)

Şiirleri içerik ve biçim açısından Divan edebiyatının özelliklerine uygunluk gösterir. Ancak hak adalet kanun gibi kavramları Ziya Paşa da kullanmıştır. Batılılaşmada şiirlerinden çok düşünceleriyle önem taşır. Hece ölçüsüyle de denemeler yapmıştır. En ünlü eseri ‘Terkib-i Bent’idir. ‘Harâbât’ adlı Divan şiiri antolojisinin önsözündeki düşünceleri nedeniyle Namık Kemal’in eleştirilerine hedef olmuştur.


AHMET MİTHAT (1844-1912)

Batılı roman ve hikaye tekniğiyle Türk halk hikayelerini uzlaştırmaya çalışan Ahmet Mithat Efendi halka seslenmeyi ve eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır. Bu nedenle sık sık olayların akışını keserek okuyucuya seslenmiştir. Teknik bir kaygı gütmeyen sanatçı dönemin en çok okunan yazarıdır. Halka okuma alışkanlığı kazandırma konusundaki başarısı herkesçe kabul edilir. Genel olarak romantizmin etkisindeki sanatçı hemen her türde eser vermiştir. Halka seslenmeyi amaçladığı için de nispeten daha sade ve yalın bir dil kullanmıştır.

Kırktan fazla romanı pek çok öyküsü ve tiyatro eseri olan sanatçının önemli eserleri şunlardır:

AHMET MİTHAT Romanları: Hasan Mellah Hüseyin Fellah Felatun Bey’le Rakım Efendi Yeryüzünde Bir Melek Henüz On Yedi Yaşında…..

AHMET MİTHAT Öyküleri: Yeniçeriler Letaif-i Rivayât (seri hikayeler)

AHMET MİTHAT Oyunları: Çerkez Özdenler Çengi….


AHMET VEFİK PAŞA

Ahmet Vefik Paşa Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük temsilicisidir. Moliere komedilerinden yaptığı 16 çeviri ve uyarlamayla Türk tiyatrosuna önemli hizmetler etti.

AHMET VEFİK PAŞA Eserleri: Lehçe-i Osmani Şecere-i Türk Moliere’den Zor Nikah Meraki Azarya Zoraki Takip.


RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847-1914)

‘Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir’ ve ‘şiir ahlakla hizmet etmek zorunda değildir’ düşüncesinde olan sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler. Şiirlerinde romantizmin etkisinde olan Recaizade Mahmut Ekrem yanlış batılılaşmayı ele aldığı ‘Araba Sevdası’ adlı romanında realist bir tutum izlemeye çalışır. Sanatçının eski edebiyat taraftarlarıyla olan tartışmaları ünlüdür. Servet-i Fünuncuları bir araya toplayarak Servet-i Fünun hareketine önderlik etmiştir. Sanat için sanat anlayışına bağlı olan sanatçının dili yabancı sözcük ve tamlamalarla doludur.

RECAİZADE MAHMUT EKREM Eserleri:

RECAİZADE MAHMUT EKREM Şiirleri: Nijat Ekrem Nağme-i Seher Yadigâr-ı ŞebabZemzeme (I II III)

RECAİZADE MAHMUT EKREM Oyunları: Çok Bilen Çok Yanılır Vuslat Afife Anjelik

RECAİZADE MAHMUT EKREM Hikayeleri:Muhsin Bey Şemsâ

RECAİZADE MAHMUT EKREM Roman: Araba Sevdası

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN (1892-1937)

Edebiyatımızda ‘şair-i azam’ olarak adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır. Sanat için sanat görüşünde olan Hamit romantizmin etksindedir ve en çok ölüm konusunu işler.

Oyunlarında tekniğe önem vermeyen sanatçı bunları okumak için yazdığını söyler. Bunların bir kısmı manzum bir kısmı düzyazıdır. Tiyatroda konunun yabancı toplumlardan alınması gerektiğini savunur.

Edebiyatımızda ‘tezatlar şairi’ olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır:

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN Şiirleri: Sahrai Belde veya Divaneliklerim Makber Ölü Hacle Garam Validem İlhamı Vatan…..

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN Oyunları: Macera-yı Aşk Sabr ü Sebat İçli Kız Duhter-i Hindu Tarık Zeynep Finten İlhan Turhan Hakan (Ayrıca hece ölçüsüyle ve manzum olarak yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte)


SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936)

Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı ‘Sergüzeşt’ adlı romanıyla tanınır.

Öykülerini ‘Küçük Şeyler’ adlı kitapta toplamıştır.


NABİZADE NAZIM (1862-1893)

Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemli romanı ‘Kara Bibik‘ ve ‘Zehra’dır.

Я isimli Üye şimdilik offline konumundadır  





Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?

Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir? konusu, Eğitim ve Öğretim / Türkçe ve Edebiyat forumunda tartışılıyor.



Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Tanziman Edebiyatının Genel Özellikleri (maddeler halinde) Я Türkçe ve Edebiyat 0 27-02-2012 07:07
Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir? Я Türkçe ve Edebiyat 0 27-02-2012 07:06
Günlük Özellikleri Ve Temsilcileri elif Türkçe ve Edebiyat 0 11-02-2012 01:55
Edebi Akımlar Temsilcileri kimlerdir elif Türkçe ve Edebiyat 0 15-12-2011 03:47
Sohbet (Söyleşi) Türü Tarihsel Gelişimi ve Önemli Temsilcileri Kimlerdir? elif Genel Kültür Paylaşımlarınız 1 20-02-2011 04:59

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 08:09 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats