bakimliyiz
Sponsor Reklamlar
Geri git   Bakimliyiz.Com > GENEL KÜLTÜR > Biyografiler > Türkiye'den Biyografiler

Kadın Portalı Kayıt Ol İletişim Forumları Okundu Kabul Et
Alt 08-07-2008, 03:14   #1 (permalink)
 
elif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Standart Necdet Yaşar Biyografi-Necdet Yaşar Kimdir?

Müzik Yaşamı

Necdet Yaşar 1953 yılında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'ni bitirdi.
Müziğe bağlama çalarak başladı. Mesut Cemil'in tanbur çalışını dinledikten sonra 20 yaşında tanbura yöneldi. Ögrencilik yıllarında tanburuyla Nevzat Atlığ yönetimindeki Üniversite Korosu'nun çalışmalarına ve konserlerine katıldı. Üniversite Korosu'nun bir radyo konserinde yayımlanan taksimini çok begenen Mesut Cemil'in takdir ve ilgisiyle Is tanbul Radyosu'na girdi; Mesut Cemil'in yönettigi Klasik Koro'da tanbur çaldı (1953- 1963). İstanbul Radyosu'na girdikten sonra uzun yıllar Mesut Cemil'in derin sanat birikiminden yararlandı.
1953 - 1980 yılları arasında yirmi yedi yıl İstanbul Radyosu'nda çalıştı. 1958'de Münir Nurettin Selçuk yönetimindeki Istanbul Belediye Konservatuvarı İcra Heyeti'ne tanburî olarak girdi. 1976'ya kadar bu topluluğun o dönem için büyük önemi olan Şan Sineması konserlerinde tanbur çaldı. 1976'da İstanbul Devlet Klasik Türk Müzigi Korosu'na girdi. 1983'te bu topluluktan ayrıldı.
1991 yılında Kültür Bakanlığı tarafından Devlet Sanatçısı unvanı ile onurlandırıldı.

Niyazi Sayın ile Ortaklaşa Taksim

Necdet Yaşar'ın 1960'lı yıllarda neyzen Niyazi Sayın'la oluşturduğu ikilinin verdiği saz musıkisi konserleri Türk musıkisi çevrelerini de aşan bir ilgi uyandırdı. Bu ikilinin sadece saz eserlerinden oluşan zaman zaman mevlevî ayini gibi sözlü eserlerinde saza uygulandığı programları icrada dikkate deger bir adım olarak değerlendirildi. Birbirleriyle çok iyi anlaşan "sazlarını yenebilmiş" bu iki musıkicinin özellikle "beraber taksim" diye nitelendirilen ortaklaşa taksimleri başka mu******leri de etkiledi. Bu ikilinin çalışmaları gitgide geniş bir dinleyici kesimine ulaştı. Türk saz musıkisinin gelişmesi yolunda umutlar uyandırdı. Ortaklaşa taksim bu sanatçıların çalış malarından sonra yaygınlaştı ve bir musıki şekli oldu.

Yurtdışındaki çalışmaları

Necdet Yaşar 1988'de sanat yönetmenliğini de üstlendiği Kültür Bakanlığı'na bağlı İstanbul Devlet Türk Müziği Topluluğu'nu kurdu. 1995'in sonlarında emekliye ayrılana kadar gerek solo olarak gerekse yönettiği topluluğun sazları ve hanendeleriyle birlikte Amerika Birleşik Devletleri Kanada İngiltere Fransa Hollanda Belçika Finlandiya Güney Kore İsrail gibi ülkelerde sayısız konser ve resitale katıldı.
1972 - 1973 ve 1980 - 1981 öğretim yıllarında ABD'de Seattle'daki Washington Üniversitesi'nde tanbur dersleri verdi. Bu derslerde Türk Musikisinin makam perde ve usûl sistemini öğretti.
Amerika Birleşik Devletleri'ndeyken Amerikalı etnomüzikolog Karl Signell'le birlikte elektronik cihazlara Türk musıkisinde kullanılan bazı önemli aralıkların grafıklerini çıkardı. Hertanini aralığında yani hertam aralıkta diyez yahut bemol olarak kullanılan yaklaşık 2.5 koma değerindeki perdelerin ölçümlerini gerçekleştirdi. Bu çalışmanın sonuçları Karl L. Signell'in Makam: Türk Sanat Musikisinde Makam Uygulaması (YKY 2006) adlı kitabında yayımlandı.
1972'de Toronto Üniversitesi'nde 1981'de Seul'de 1982'de İngiltere'de Durham Üniversitesi'nde 1983'te New York'taki Columbia Üniversitesi'nde 1988'de de Hong Kong'da düzenlenen çeşitli ülkelerden birçok müzik otoritesinin katıldığı uluslararası müzikoloji kongrelerine tanburî olarak davet edildi. Bu kongrelerde Türk musıkisini tanıtıcı konserler verdi. Büyük müzik otoritelerinin takdirlerini kazandı. Yaşar bundan sonra "Necdet Yaşar Ensembie" adı altında kurduğu küçük müzik topluluklarıyla üç kıtadaki birçok sanat merkezinde ve tanınmış üniversitede konser verdi.

Tekniği

Necdet Yaşar Türk musıkisinin öteki sazlarına göre ses hacmi düşük olan tanburdan yüksek bir ses verimi elde etmek amacıyla daha kuvvetli mızrap vuruşları geliştirmiş; sol el kıvraklığını mızrap vuruş şiddetiyle bütünleştirmiştir. Bu sağ ve sol el tekniğini değişik hareketlerle beslemek amacıyla ses kaydırma (glissando) tekniğini tanbura uygulayarak çekme seslerden yararlanmıştır.
Öte yandan bağlamaya özgü tezeneleri tanbur mızrabıyla klasik musıki zevkiyle biçimlendirerek taksimlerinde halk musıkisi temalarına da sık sık yer vermiştir. Bu uygulamalar sazın çeşitli tınılarını daha iyi ortaya çıkardıgı gibi çalınan parçalara da yeni nüanslar verilmesini sağlamıştır.
Yaşar uzun sapı yüzünden çok kıvrak bir teknikle çalınması zor bir saz olan tanburu keman kemençe ud kanun gibi daha kıvrak sazlara rahatlıkla ayak uydurabilecek bir sağ ve sol el tekniği ile çalabilmek için çok çalışmış bir tanburîdir. Sol el kıvraklığını hem yüksek tınılı hem de zengin doyurucu seslerle birleştirebilmesi tanbur tekniginin en ayırt edici yönüdür.
Yaşar Tanburî Cemil Bey'in tekniğiyle beslenmiş olan bütün bu özellikleriyle sazı "tam kapasiteyle" kullanma yolunda yeni bir tanbur teknigi ortaya koymuştur.

Taksim

Bununla birlikte başarısı sadece tekniğiyle sınırlı değildir. Yaşar her şeyden önce "taksim" denilen doğaçlamaya dayalı musıki şeklinin çok başarılı bir yorumcusudur.
Onun taksimleri gelişmiş bir saz tekniği makam bilgisi geçki zenginliği alışılmamış geçkiler çeşniler şedler ve bunlara bağlı değişik nağme buluşlarıyla işlenmiştir. Nağme buluşlarındaki farklılık hemen kendini belli eder. Aynı makamdan çeşitli taksimleri yan yana getirildiğinde her taksiminin öbürkülerden farklı nağmelerle örülü oldugu görülür.
Taksimlerinde daima makamların işlenmemiş yahut az işlenmiş yönlerini arar. Taksimi hiçbir zaman basit bir "seyir gösterme" göreviyle sınırlandırmaz. Tıpkı besteli bir eser gibi güzel kalıplaşmamış nağmelerle bezemek makamı bir besteci gibi yaratıcı ve disiplinli bir şekilde işlemek ister.
Taksimlerinde dikkati çeken bir nokta da taksimden sonra okunacak yahut çalınacak eserin makam yapısıdır. Necdet Yaşar okunacak sözlü eserin bestelendiği makamın kendine özgü seyir özelliklerini o makamın farklı kullanılışları varsa söz konusu eserdeki uygulamayı hiçbir zaman gözden uzak tutmamıştır. Yaşar'ın klasik bir eserden sözgelimi bir murabba besteden önce ettiği taksim ile 20. yüzyıl'da bestelenmiş sözgelimi bir fasıl şarkısından önceki taksimi de birbirinden farklıdır. Eserin bestelendiği dönemin musıkisine özgü duyarlılığı taksimine yansıtmaya çalışmasi onun icradaki titizliklerindendir. Taksimleri kolaylıkla ayırt edilir. Herhangi bir taksimi sadece tekniği ile mızrap vuruşlarıyla değil; nağmeleriyle nağmeyi geliştirirken kullandığı tınılarla ve baskı (intonation) titizliğiyle de hemen kendini belli eder.
Tanburî Cemil Bey ve oğlu Mesut Cemil'le günümüze kadar gelen yeni tanbur üslubunun 1950'den sonraki en güçlü temsilcilerinden biri olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz Tanburî Necdet Yaşar Türk musıkisinin makam perde ve aralıkları konusunda da en bilgili ve hassas icracılardandır. Perde baskıları kusursuzdur. Makamlara ayırt edici kimliğini veren önemli sesleri makamların geçki ve şed yollarını kimi makamlara özgü küçük aralıkları birbirine benzeyen makamlar arasındaki ince farkları çok iyi bilir. Ama bu konuda belki de en dikkate değer yönü az kullanılmış "nadide" makamlar hakkındaki icra bilgileridir. Arşivlerde bu tür makamlar dan birçok örnek taksimi vardır. Bu bakımdan Necdet Yaşar taksimleri sadece zevkle dinlenecek bir tanburî değil aynı zamanda makamları işleyişinden önemli icra bilgileri de öğrenilebilecek bir makam hocasıdır.


elif isimli Üye şimdilik offline konumundadır  




Etiketler
necdet yasar biyografi, necdet yasar, necdet yasar kimdir

Hızlı Cevap

Doğrulama Sorusu
Mesajınız:
Yazı şeklini sil
Kalın
Eğik yazı
Altı çizik

Grafik ekle
Alıntı yap [QUOTE]
 
Alanı Küçült
Alanı Büyült

Seçenekler
Stil


Necdet Yaşar Biyografi-Necdet Yaşar Kimdir?

Necdet Yaşar Biyografi-Necdet Yaşar Kimdir? konusu, Biyografiler / Türkiye'den Biyografiler forumunda tartışılıyor.


Konu etiketleri: necdet yaşar kısaca hayatı, necdet yaşar hayatı, necdet yaşar kimdir, tanburi necdet yaşar hayatı, necdet yaşar ın kısaca hayatı, necdet yaşar çok kısa hayatı, necdet yaşar kısaca, nejdet yaşar biyogr, yaşar necdet kimdir hayatı, nejdet yaşar hayatı eserleri, necdet yasar ın eserlerı, necdet yaşar kısa hayatı,

Benzer Konular

Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Necdet Levent Biyografi-Necdet Levent Kimdir? elif Türkiye'den Biyografiler 1 17-01-2013 06:59
Necdet Tokatlıoğlu Biyografi-Necdet Tokatlıoğlu Kimdir? elif Türkiye'den Biyografiler 0 04-07-2008 12:42
Ahmet Necdet Biyografi-Ahmet Necdet Kimdir? elif Türkiye'den Biyografiler 0 30-06-2008 11:58
İsmail Necdet Kent Biyografi-İsmail Necdet Kent Kimdir? elif Türkiye'den Biyografiler 0 26-06-2008 07:16
Ahmet Necdet Sezer Biyografi-Ahmet Necdet Sezer Kimdir? elif Türkiye'den Biyografiler 0 25-06-2008 08:57

Üye olmadan soru sorabilirsiniz!

Bütün Zaman Ayarları WEZ +4 olarak düzenlenmiştir. Saat şuan 04:21 .


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.5.2 ©2010, Crawlability, Inc.
Web Stats